Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:19.
Dit onderwerp heeft 26 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 06-02-2004 11:46.
Overdreven onzin.
- Geplaatst op dinsdag 27 januari 2004 16:21joodqzzq, ik ben het helemaal met je eens! Eindelijk eens een verstandig geluid! Al dat gescheld op amerika, ik word er doodziek van! Nee, tuurlijk is amerika niet perfekt, maar het is wel gewoon een open democratie en een cultuur waar moraliteit een grote rol speelt. Verder is de VS de meest morele machthebber die er ooit is geweest in de wereld. Iedereen zet eigenbelang op 1. Ook de VS, maar ze gaan hier zeker niet te ver mee. En of ze nou helemaal altruistisch zijn bij het verwijderen van Saddam, of dat ook egoistische motieven (angst voor terrorisme meespelen): ja dat zal wel. Maar de slotsom is wel dat door het optreden van de VS Saddam weg is en iraki's hun leven kunnen verbeteren. West-europa is destijds bevrijd door de VS die hun daarna hielpen, dit in tegenstelling tot oost-europa die meteen door de russen werden onderdrukt. Heel zielig hoor dat anti-amerikanisme van links en hypocriet.
- Geplaatst op dinsdag 27 januari 2004 16:40qzzqRobur,
Je moet filmscenario's gaan schrijven. (voor de VPRO)
Jood,
Al dat gefit op de VS, ik word er moedeloos van. De EU is een ondemocratische moloch, waar de burger geen tot nauwelijks invloed heeft op welke besluitvorming dan ook.
De VPRO zendt regelmatig docu's uit over hoe verschrikkelijk arm Amerikanen zijn en hoe afschuwelijk het allemaal geregeld is in de VS qua gezondheidszorg en onderwijs. Misschien zou deze omroep wat aan geloofwaardigheid winnen als ze hun pijlen eens zouden richten op Europa. Het oude balk en splinter verhaal."Man invented language to satisfy his deep need to complain." -- Lily Tomlin - Geplaatst op dinsdag 27 januari 2004 16:53mickey
Mee eens. Maar ja, elke omroep richt z'n pijlen op iets anders, en aangezien de VPRO zeer links georienteerd is en het in de mode is bij links om anti-Amerika te zijn, valt het wel te verwachten.quote:
qzzq schreef op 27 januari 2004 @ 16:40:
De VPRO zendt regelmatig docu's uit over hoe verschrikkelijk arm Amerikanen zijn en hoe afschuwelijk het allemaal geregeld is in de VS qua gezondheidszorg en onderwijs. Misschien zou deze omroep wat aan geloofwaardigheid winnen als ze hun pijlen eens zouden richten op Europa. Het oude balk en splinter verhaal. - Geplaatst op dinsdag 27 januari 2004 16:55webbcatJa, ja, dez documentaire zou anti-Amerikaans zijn...
Het corrumperen van het Amerikaanse overheidsstelsel is pas anti-Amerikaans. Denk je dat de gewone Amerikaanse burger hierbij gebaat is? Dus niet hè, enkel een zeer klein groepje zelfverrijkers, die ik niet als 'Amerika' zou bestempelen, profiteren van deze praktijken.
We deze openlijke en schaamteloze corrupte van het Amerikaanse overheids apparaat relativeert, of liever zou willen verbloemen, is pas anti-Amerikaans. - Geplaatst op dinsdag 27 januari 2004 18:24roburAmerika schijnen we na bijna zestig jaar nog altijd uitbundig te moeten bedanken voor D-day en de Marshall-hulp. Dat lijkt me nergens voor nodig zolang Bush en Rumsfeld daarmee het `oude Europa’ moreel chanteren. Je hoort de Canadezen en de Russen toch ook nooit mutsen over hún aandeel in de bevrijding van 44-45?
De Amerikanen mogen ons de kosten van hun bijdrage graag inwrijven maar er valt genoeg op af te dingen, en zeker omdat zonder communistische verzetsgroepen, waar Republikeins Amerika zo van gruwt, er niet eens een D-Day had kunnen plaatsvinden!
CDA en de VVD schamen zich plaatsvervangend voor het mokkende Franse en Duitse volk dat onze Amerikaanse vrienden niet honoreert met gehoorzaamheid en zich niet laat marchanderen met oude `ereschulden’. En die veelgeprezen Marshall-hulp waar we steeds aan worden herinnerd, is al lang dubbel en dwars terugverdiend met de winsten van alleen al de Hollywood- en Disneytroep die al vijftig jaar over ons wordt uitgestort!
Laat ons het eerbetoon op 5 mei aan het Amerikaanse militaire vermogen bespaard blijven als Washington de wereldgemeenschap blijft schofferen met regenteske dictaten. Onze eigen democratie laat ruimte om tussen elke twee uitersten een plek te vinden in een zee van mogelijkheden. Daar hebben we in Nederland 55 jaar over gedaan, namelijk sinds het loslaten van ons koloniale verleden in de Indonesische archipel.
Dat is een ontwikkeling om trots op te zijn, politici die ons begrip willen opdringen voor het Amerikaanse goed/fout-model, horen in onze democratie niet thuis. Waarom bang zijn om voor anti-amerikaans uitgemaakt te worden? Als er één land ter wereld is dat geen medelijden verdient, is het Amerika wel! Het republikeins amerikaanse gezag faalt in Irak. Het zet zichzelf voor gek met oubollig en belegen Koude Oorlogsdenken. Haar burlesque poging om de wereld te imponeren wordt met hoongelach ontvangen.
De tijden zijn veranderd, het Oude Europa heeft geleerd voor zichzelf op te komen. - Geplaatst op woensdag 28 januari 2004 16:08MarconiDe Amerikanen mogen ons de kosten van hun bijdrage graag inwrijven maar er valt genoeg op af te dingen, en zeker omdat zonder communistische verzetsgroepen, waar Republikeins Amerika zo van gruwt, er niet eens een D-Day had kunnen plaatsvinden!
Schrijft Robur.
========================================================================================
Dat van die communistische verzetsgroepen (Franse?) is natuurlijk flauwekul. D Day had ook zonder die groepen en andere(!) plaats gevonden. Het had moeilijker geweest, maar op Omaha Beach ging alles verkeerd wat er verkeerd kón gaan en toch hebben die GIs het geflikt! Evenals op Pointe du Hoc waar de US Rangers eigenlijk een onmogelijk iets verrichtten! Er was verzet in Frankrijk dat veel heeft gedaan om de bevrijding d.m.v. sabotagedaden te vergemakkelijken.Dat waren echter niet alleen de communisten.
Zonder de USA was er geen D Day geweest! Alleen al de enorme productie van wapens en transportmiddelen was de key voor de landing in Normandië. Engeland alleen had dit NOOIT voor elkaar kunnen brengen. Nee, de hulp van het toenmalige USA was onze redding van de nazi overheersing!
Ook de Marshall hulp was van enorm belang voor onze wederopbouw. Voor al die hulp zal IK de USA van die tijd in ieder geval altijd dankbaar blijven.
Maar, het huidige USA is niet meer te vergelijken met de USA van Roosevelt en Truman. Dat waren andere presidenten en die staken met kop en schouders uit boven die egotrippers die nu op Capitol Hill zitten.Zonder de verkiezingsfraude in Florida had Bush er niet eens gezeten!
Maar dat vermindert mijn dank voor de USA voor wat zij voor ons deden tijdens de 2de WO absoluut niet.
Dit corrupte zooitje verdwijnt en zal plaats maken voor integere mensen die de USA het aanzien zullen hergeven dat past bij het land met zo'n bewonderenswaardige historie. - Geplaatst op woensdag 28 januari 2004 22:55qzzq
Alleen een beetje jammer dat deze publieke omroep zijn anti-Amerikaanse propaganda produceert met publieke gelden...jouw en mijn belastinggeld. Een commerciële omroep mag zo links en irreëel anti-Amerikaans zijn als ze wil, van de VPRO mag je iets meer onafhankelijkheid verwachten. Haatzaaien zou niet door belastinggeld gefinancierd mogen worden.quote:
mickey schreef op 27 januari 2004 @ 16:53:
[...]
Mee eens. Maar ja, elke omroep richt z'n pijlen op iets anders, en aangezien de VPRO zeer links georienteerd is en het in de mode is bij links om anti-Amerika te zijn, valt het wel te verwachten."Man invented language to satisfy his deep need to complain." -- Lily Tomlin - Geplaatst op woensdag 28 januari 2004 23:07qzzq
quote:
webbcat schreef op 27 januari 2004 @ 16:55:
Het corrumperen van het Amerikaanse overheidsstelsel is pas anti-Amerikaans. Denk je dat de gewone Amerikaanse burger hierbij gebaat is? Dus niet hè, enkel een zeer klein groepje zelfverrijkers, die ik niet als 'Amerika' zou bestempelen, profiteren van deze praktijken.
We deze openlijke en schaamteloze corrupte van het Amerikaanse overheids apparaat relativeert, of liever zou willen verbloemen, is pas anti-Amerikaans.
Deze documentaire beschuldigt de Carlyle Group van heel veel, oorlog uitlokken zelfs, maar bewijst maar bitter weinig. Er worden wat journalisten geïnterviewd van tijdschriften als The Nation. Niks mis mee, maar het zou de documentaire geloofwaardiger maken als er meer bronnen gebruikt waren. Dus naast een bevestigende bron van een links tijdschrift op zijn minst ook ééntje van een wat meer gematigde signatuur. Hoor en wederhoor...je kent het wel. Dit is riooljournalistiek betaald met jouw geld.
Dit soort journalistiek zorgt ervoor dat half Nederland denkt dat Amerikanen een soort fascisten zijn en de Israëli vergelijkbaar met de Nazi's...walgelijk!
Er is niets mis mee om kritisch naar de wereldpolitiek te kijken. Ik raak gewoon nogal geïrriteerd als dat eenzijdig gebeurd en op de onderbuik gemikt lijkt. Daarbij, Webbcat, ga je erg makkelijk van uit dat Amerika corrupt is. Zullen we er het op houden dat het een mooi gelijkspel is met de EU?
De VS beschikken over genoeg zelfreinigend vermogen. Michael Moore, Al Franken, Moveon.org...er zijn zoveel voorbeelden te noemen van individuen en organisaties die de Amerikaanse overheid in de gaten houden, daar hoeft een Nederlandse omroep met een ledenbestand zo groot als de gemeente Apeldoorn zich echt niet zo eenzijdig mee bezig te houden.
Corruptie bestrijden is een nobele zaak, maar niet met een corrupte documentaire."Man invented language to satisfy his deep need to complain." -- Lily Tomlin - Geplaatst op donderdag 29 januari 2004 00:09qzzq
quote:
robur schreef op 27 januari 2004 @ 18:24:
Amerika schijnen we na bijna zestig jaar nog altijd uitbundig te moeten bedanken voor D-day en de Marshall-hulp.
Aangezien er nog steeds mensen leven die hun jeugd hebben gegeven voor het bevrijden van Europa, lijkt me dat nog steeds gepast. Aangezien er ook nog steeds mensen leven die daadwerkelijk bevrijd zijn, onder andere van het 'leven' in een concentratiekamp, vind ik jouw ondankbaarheid moreel troebel.
quote:
Dat lijkt me nergens voor nodig zolang Bush en Rumsfeld daarmee het `oude Europa’ moreel chanteren.
Jij schijnt jouw mate van dankbaarheid te laten afhangen van wie er in de regering zitten, niet van wie er hun leven in de waagschaal hebben gesteld. Veel geallieerde veteranen hebben NU nog steeds nachtmerries van de hel die ze hebben moeten doorstaan.
quote:
Je hoort de Canadezen en de Russen toch ook nooit mutsen over hún aandeel in de bevrijding van 44-45?
De Russen hebben bar weinig vrijheid van meningsuiting gehad, maar ik weet zeker dat een Candese of Russische veteraan een ondankbaar iemand als jij, Robur, nog steeds een poepje kunnen laten ruiken.
quote:
De Amerikanen mogen ons de kosten van hun bijdrage graag inwrijven maar er valt genoeg op af te dingen, en zeker omdat zonder communistische verzetsgroepen, waar Republikeins Amerika zo van gruwt, er niet eens een D-Day had kunnen plaatsvinden!
Aangezien communisme meer levens heeft gekost dan nazisme, lijkt me die afkeer niet meer dan terecht. Mensen die in T-shirts lopen met CCCP en DDR hebben gewoon niet door dat ze net zo goed met een hakenkruis op hun borst kunnen rondlopen. Jouw claim over de onuitvoerbaarheid van D-Day zonder communistische verzetsgroepen is ronduit belachelijk. Hun hulp was welkom, maar niet onontbeerlijk. Misschien eens tijd om een boek te lezen, Robur, over die verschrikkelijke tijd in onze geschiedenis.
quote:
CDA en de VVD schamen zich plaatsvervangend voor het mokkende Franse en Duitse volk dat onze Amerikaanse vrienden niet honoreert met gehoorzaamheid en zich niet laat marchanderen met oude `ereschulden’.
Schröder wist met zijn anti-oorlogs retoriek de gevoelige snaar te raken in Duitsland en daar ben ik blij om. Ik woon liever naast een oorloghatend Duitsland dan een oorlogszuchtig Duitsland. Echter, ze zaten verkeerd. Het is toch opmerkelijk dat Duitsland nee kan zeggen tegen het verwijderen van een dictator die zijn eigen bevolking vergast en martelt én zes miljoen Joden bedreigd met uitroeïng. Hebben ze dan niets geleerd? Of zouden de één miljoen Duitsers van Turkse origine de doorslag hebben gegeven? Schröder is voor een snelle toelating van Turkije binnen de EU. Stoiber had daar zo zijn bedenklingen bij. Dat is voor vele Turkse Duisters een belangrijk punt en de reden waarom de falende sociaal-democraten een meerderheid kregen.
Schröder deed precies waar zoveel mensen Bush van beschuldigen; de aandacht afwentelen van een binnenlands probleem door naar buiten toe een harde positie in te nemen.
Frankrijk...laten we het daar maar niet over hebben. Een president die nauwelijks een mandaat heeft van zijn eigen bevolking, die met een enorm integratieprobleem zit, gaat natuurlijk niet een pro-Amerikaanse houding aannemen, terwijl zijn electoraat zo'n beetje anti-Amerikaanser is dan de gemiddelde Moslimfundamentalist.
Misschien wordt het tijd dat je inziet dat de Duitse en Franse positie voornamelijk werden ingegeven door eigenbelang. Dus niet door nobele overwegingen.
quote:
En die veelgeprezen Marshall-hulp waar we steeds aan worden herinnerd, is al lang dubbel en dwars terugverdiend met de winsten van alleen al de Hollywood- en Disneytroep die al vijftig jaar over ons wordt uitgestort!
Ja, ik baal ook zo van die welvaart waarvan we elke dag kunnen genieten...O ja, die vreselijke Amerikaanse films waar we met z'n miljoenen tegelijk voor in de rij gaan staan. Oogkleppen af Robur! Het zal verfrissend werken, dat garandeer ik je.
quote:
Laat ons het eerbetoon op 5 mei aan het Amerikaanse militaire vermogen bespaard blijven als Washington de wereldgemeenschap blijft schofferen met regenteske dictaten. Onze eigen democratie laat ruimte om tussen elke twee uitersten een plek te vinden in een zee van mogelijkheden. Daar hebben we in Nederland 55 jaar over gedaan, namelijk sinds het loslaten van ons koloniale verleden in de Indonesische archipel.
Tja, zoals in de rest van je berichtje, is hier ook weinig logica in te ontdekken. We mogen dus mensen die gesneuveld zijn voor jouw en mijn vrijheid niet meer bedanken, omdat hetzelfde land nu wéér een bevolking bevrijd van de tirannie? Surf eens naar de site van Amnesty en typ in de zoekbalk 'Irak' in. Lees daar eens over de martelpraktijken van het Irakeze regime. Niemand zal nu nog gemarteld worden in Irak. Persoonlijk ben ik daar erg blij mee.
Goh, als het aan het oude Europa gelegen had, zat Saddam er nog steeds. Over welke democratie heb je het ook alweer? Die van Saddam? Kom op, die hersenen zitten in je hoofd om te denken en niet om te haten.quote:
Dat is een ontwikkeling om trots op te zijn, politici die ons begrip willen opdringen voor het Amerikaanse goed/fout-model, horen in onze democratie niet thuis. Waarom bang zijn om voor anti-amerikaans uitgemaakt te worden? Als er één land ter wereld is dat geen medelijden verdient, is het Amerika wel! Het republikeins amerikaanse gezag faalt in Irak. Het zet zichzelf voor gek met oubollig en belegen Koude Oorlogsdenken. Haar burlesque poging om de wereld te imponeren wordt met hoongelach ontvangen.
De tijden zijn veranderd, het Oude Europa heeft geleerd voor zichzelf op te komen."Man invented language to satisfy his deep need to complain." -- Lily Tomlin - Geplaatst op donderdag 29 januari 2004 10:41joodqzzq, ik ben het helemaal met je eens. Sterke punten, geweldig om te zien dat er nog mensen zijn die zo rationeel en nuchter zijn als jij. Sterk laatste punt ook: haat is geen goed vertrekpunt! Soms krijg ik het gevoel dat mensen als jij in de minderheid zijn, maar misschien is dat wel niet zo, maar is het zo dat haatdragende mensen nou eenmaal meer lawaai maken dan rustige rationele types. In elk geval erg goed om een keer zoiets te lezen. Kan jij niet de journalistiek ingaan? Krijgen we misschien eindelijk eens iets anders dan dag in dag uit het politiek correcte riedeltje (anti-VS, anti-vrije markt, pro-links, etc.) van de "verheven intellectuelen" van de VPRO, VARA, Volkskrant en consorten.
- Geplaatst op donderdag 29 januari 2004 18:18roburWie zegt dat ik ondankbaar zou zijn jegens onze bevrijders?
Ik ben juist buitengewoon blij met de inspanningen van de geallieerden die in `45 hebben geleid tot het afschudden van het juk van totalitarisme.
De bijdrage van de Russen doet niet onder voor die van de Amerikanen, al willen deze laatsten ons graag anders willen doen geloven. Dus laat het duidelijk zijn: Dank!
En laten we wel wezen, zowel de Amerikanen als Russen kwam de bevrijding goed van pas om vanuit imperialistische motieven gestalte te geven aan een nieuw model Europa hetgeen leidde tot de Koude Oorlog. Die hebben we gehad, het Oostblok werd de Russen een blok aan het been. Weg, muur! En wat gebeurt?
Ja, we zien hoe Amerikaanse haviken er als de kippen bij zijn om de voormalige Comeconlanden voor hun kar te spannen. Als het maar knipt en buigt voor Amerika mag het voormalige communistische Europa meeklepelen met de klokken van het Capitool: eindelijk het begin van het `nieuwe’ Europa dat in 1946 zo jammerlijk uit het zicht van een kliek Republikeins Amerikaanse empirebuilders verdween.
Ik heb niks tegen Amerikaanse Democraten omdat ik geloof in hun politieke dadendrang die getuigt van oprechtheid, gelijkheid pluriformiteit, vrijheid van meningsuiting en waarachtige Democratie, met alle fouten die daarbij gemaakt kunnen worden natuurlijk.
Amerikaanse Republikeinen maken helaas het ergste anti-amerikanisme in me wakker.
Alleen al doordat Bush uitroept dat wie niet voor Amerika is tegen Amerika is.
Wie volgens de Republikeinse tunnelvisie niet applaudiseert voor alles waar Amerikaanse Republikeinen voor staan is de vijand van het vrije westen. Belachelijk!
En het zijn de Republikeinen die altijd zeuren over gebrek aan Europese dankbaarheid als er uit Europa kritiek op Amerikaans optreden klinkt. Dat is storend en respectloos ten aanzien van de Amerikaanse soldaten die D-day hebben bewerkstelligd.
De Amerikaanse bijdrage aan de bevrijding van de fascisten mag nooit gebruikt worden om ongevraagd Amerikaans machtsvertoon van nu te rechtvaardigen.
Q. en J. wat lullig en kleingeestig dat jullie kritiek op Amerika `haten’ noemen. En om zo’n commentaar op de uitzendingen van de VPRO te hebben. Waarom ga je niet naar de website van de Edmond Burkestichting of het OSL? Daar vindt de roep om censuur en beklag over anti-amerikanisme een passend publiek. - Geplaatst op donderdag 29 januari 2004 22:47rirMee eens robur,
het is Repunbliekeinse mode om elk geluid wat hun niet aanstaat te bestempelen als anti-vrijheid. Het mag toch gezegd worden dat:
- er tot nu toe geen mvwapens zijn gevonden in Irak en dat die oorlog dus niet legaal is?
- een oorlog beginnen om volkeren van een dictator te verlossen minstens ongeloofwaardig is als de agressor zelf minstens 50 jaar lang een bruut apartheidsbewind (actief) heeft gesteund, blikken dictatoren aan de macht heeft geholpen( Videla's en Pinochet's), zelf mvwapens heeft ingezet tegen onschuldige Vietnamese burgers?
dan mogen er toch minstens vraagtekens worden gezet bij de officiele argementatie van het hiudige Amerikaanse buitenlandse beleid?
Blijkbaar mogen van qzzq en jood de Amerikanen op elke manier geld verdienen ook gaan daar andere volkeren kapot aan, als zij zelf buiten schot blijven. - Geplaatst op vrijdag 30 januari 2004 12:24webbcat
quote:
qzzq schreef op 28 januari 2004 @ 23:07:
[...]
Deze documentaire beschuldigt de Carlyle Group van heel veel, oorlog uitlokken zelfs, maar bewijst maar bitter weinig. Er worden wat journalisten geïnterviewd van tijdschriften als The Nation. Niks mis mee, maar het zou de documentaire geloofwaardiger maken als er meer bronnen gebruikt waren. Dus naast een bevestigende bron van een links tijdschrift op zijn minst ook ééntje van een wat meer gematigde signatuur. Hoor en wederhoor...je kent het wel. Dit is riooljournalistiek betaald met jouw geld.
Er wordt helemaal niet beweerd dat Carlyle de oorlog heeft uitgelokt, er wordt alleen op gewezen dat bedrijven als Carlyle belang hebben bij grote defensie uitgaven, en in de positie zijn er direct geld aan te verdienen. Carlyle wordt zelf aan het woord gelaten(wederhoor), en iedereen kan zelf oordelen over de informatie. Als je inhoudelijk kritiek wil leveren moet je wel concreet worden. Wat wordt er volgens jouw beweerd, wat niet waar is of een vertekening van de waarheid is? Je beschuldigd, zonder argumenten overigens, Tegenlicht van riooljournalistiek. Ik zou zeggen: maak je zaak, kom met argumenten, nu schiet je een losse flodder. Je hoor en wederhoor opvatting, dat je zowel 'links' als 'rechts' aan het woord zou moeten laten, is wel een heel aparte uitleg van het begrip. The Nation is maar een van vele bronnen, heb je de uitzending wel bekeken? Of was je zo in je onderbuik getroffen, dat je het niet helemaal meer kon volgen?
quote:
Dit soort journalistiek zorgt ervoor dat half Nederland denkt dat Amerikanen een soort fascisten zijn en de Israëli vergelijkbaar met de Nazi's...walgelijk!
Ik denk dat als Nederlanders, als ze genoeg informatie krijgen om te oordelen, wat er nog al eens aan schort, prima kunnen oordelen en stelling kunnen nemen. Er is geen censuur of manipulatie nodig om te voorkomen dat Nederlanders massaal het 'verkeerde' gaan denken. Juist die censuur en taboe-sfeer creëerd polarisatie en verharding in stellingname.
quote:
Er is niets mis mee om kritisch naar de wereldpolitiek te kijken. Ik raak gewoon nogal geïrriteerd als dat eenzijdig gebeurd en op de onderbuik gemikt lijkt. Daarbij, Webbcat, ga je erg makkelijk van uit dat Amerika corrupt is. Zullen we er het op houden dat het een mooi gelijkspel is met de EU?
Je zou eens moeten weten, wat ik denk, dat hier allemaal mis is.. Door de bekrompen taboesfeer en die hele grote doofpot, komen we hier weinig van te weten. Wat jij 'op onderbuik gemikt' noemt, zijn gewoon de zaken die niet overeenkomen met jouw persoonlijke opvattingen. De wereld is groter dan jouw beleeefwereld. Het schaadt ook helemaal niet om eens de argumenten van de ander te horen. Sterker nog, je moet ze kennen, voordat je kan claimen het er niet mee eens te zijn, anders ben je niets meer dan een dom blaat-aapje.
quote:
De VS beschikken over genoeg zelfreinigend vermogen. Michael Moore, Al Franken, Moveon.org...er zijn zoveel voorbeelden te noemen van individuen en organisaties die de Amerikaanse overheid in de gaten houden, daar hoeft een Nederlandse omroep met een ledenbestand zo groot als de gemeente Apeldoorn zich echt niet zo eenzijdig mee bezig te houden.
Net zo veel zelfreinigend vermogen als hier zeker? Ik kijk zo goed als nooit naar de Nederlandse tv. Het nieuws en actualiteiten vind ik waardeloos. Documentaires als deze, is het enige waarom ik denk dat enkele publieke omroepen waardevol zijn. Ik ben dus blij dat een ieder geval een klein gedeelte van het belastinggeld, wat ik ook heb opgebracht, hieraan beteed wordt.
'corrupte' documentaire? Je weet niet eens wat corruptie is blijkbaar.quote:
Corruptie bestrijden is een nobele zaak, maar niet met een corrupte documentaire. - Geplaatst op vrijdag 30 januari 2004 20:45richardwigQuote (QZZQ): Schröder wist met zijn anti-oorlogs retoriek de gevoelige snaar te raken in Duitsland en daar ben ik blij om. Ik woon liever naast een oorloghatend Duitsland dan een oorlogszuchtig Duitsland. Echter, ze zaten verkeerd. Het is toch opmerkelijk dat Duitsland nee kan zeggen tegen het verwijderen van een dictator die zijn eigen bevolking vergast en martelt én zes miljoen Joden bedreigd met uitroeïng. Hebben ze dan niets geleerd? Of zouden de één miljoen Duitsers van Turkse origine de doorslag hebben gegeven? Schröder is voor een snelle toelating van Turkije binnen de EU. Stoiber had daar zo zijn bedenklingen bij. Dat is voor vele Turkse Duisters een belangrijk punt en de reden waarom de falende sociaal-democraten een meerderheid kregen.End Quote.
Mag ik er even op wijzen dat Turkije een van de weinige Moslim landen is dat zeer vriendschappelijlke banden met met Israel onderhoud. Voordat je nu alle moslims over een kam scheert lijkt het me wenselijk dat je je beter infomeert over het wel en wee in het midden-oosten.richardwig wijzigde dit bericht op 30-01-2004 20:54 met 51% - Geplaatst op zaterdag 31 januari 2004 00:21tischrisIk ben het helemaal met qzzq eens.
14 miljard is serieus peanuts en op een totale nationale begroting helemaal niks.
Belangrijker is de obervatie in het forum dat jullie je alleen maar op de VS concentreren als boeman in de wereld.
De analyse dat het Midden Oosten permanente aandacht vraagt deel ik met jullie, maar ik jullie focus ligt teveel op het complotdenken, het zien van kapitalistisch-millitiair complexen en de koppeling hiervan aan het neo-liberalisme, met de vs als ultieme exponent hiervan. Koppeling van oorlog en economie is echter een oeroud verschijnsel en ook logisch: hoe moeten anders al die bommen en hoog-opgeleide militairen betaald worden?
Wat me eerder stoort is dat jullie hierdoor een verkokerde blik op de wereld werpen:
Is het mischien ooit bij jullie opgekomen dat de russen in Tjetjenie dagelijks veel meer mensen uitmoorden met een volstrekte willekeur, terwijl de vs zich in Irak tenminste de moeite getroosten zo min mogelijk burger slachtoffers te veroorzaken? En ook dat Tjetjenie voor het imago van het christelijke westen bij de moslimwereld mischien net zo schadelijk is als de operaties in Irak?
Toch lijkt de vpro dit soort zaken te negeren. Komt dit wellicht voort uit jullie jaren 60 traditie, waarin jullie, als bevlogen linkse mensenrechtenstrijders de VS in Vietnam bestreden hebben? Als jongeman uit 1974 zou ik jullie willen vragen de woede van toen los te laten!
vriendelijke groet,
Chris - Geplaatst op zaterdag 31 januari 2004 14:18pigeonbeste qzzq,denk je werkelijk dat we leven in een vrije kapitalistische wereld m.a.w.dat dit systeem werkelijk vrij is?het is een schijn vrijheid! markten worden afgesloten door global players en politici en zijn absoluut niet vrij toegankelijk voor wie dan ook.groet,rob
- Geplaatst op zondag 01 februari 2004 01:53roburHardop de neoconservatieve Amerikaanse politiek veroordelen roept verontwaardiging op bij onze huidige regering. Je wordt dan verweten anti-amerikaans te zijn! In dit land is dat van oudsher een ernstige beschuldiging.
Vreemd, want politici als Aartsen, Balkenende, de Hoop Scheffer en Herben schamen zich helemaal niet voor hun anti-EU houding waarmee ze Frankrijk, België en Duitsland berispen omdat die een Amerikaanse aanval op Irak zonder VN-resolutie afkeuren.
Het lijkt wel of we van dit kabinet niet eens tegen de oorlog mogen zijn, of mogen vinden dat het Amerikaans machtsvertoon in Irak neerkomt op ordinaire koloniale knechting.
Een academicus als Balkenende zou toch moeten begrijpen dat de kruistocht tegen de As van het Kwaad weinig met logica en ontwikkeld democratisch bewustzijn te maken heeft.
Eerder deden de Amerikaanse Republikeinen al pogingen om de leer van het Darwinisme in het Amerikaanse onderwijs te verbieden, want zij gruwen van het wetenschappelijk bewijs dat de mens vanuit de aap is geëvolueerd. Het Witte huis en het Pentagon zijn op het hellende vlak door irrationele godsdienstbeleving te verheerlijken als zaligmakend voor Amerika en te hanteren als richtlijn voor een nieuwe gekerstende wereldorde waarin andersdenkenden zich moeten verantwoorden aan het door God gewilde oppergezag van Amerikaanse Republikeinen, een knerpend gareel waarin Bush figureert als hoogste vertegenwoordiger op aarde van Gods almacht.
De verwachte steun en sympathie voor grootscheeps Amerikaans machtsvertoon in Irak laat wereldwijd veel te wensen over. Daar kan je alleen maar blij om zijn want de Amerikaanse Republikeinen zijn als morbide volksmenners met hun ranzige anti-oppositiepolitiek de vijand van een pluriforme maatschappij. Om dat soort democratie heeft Irak niet gevraagd. Voorts was regime-change geen aanleiding voor de bezetting, maar de massavernietigingswapens die Irak zou hebben.
Die zijn er niet, dus nu gaat het gezeur weer over buurland Iran, waarvan nu al weer duidelijk is dat ze het de Bush-junta nooit naar de zin zullen kunnen maken, met wat voor bewijs dan ook dat ze geen nucleaire wapens in huis hebben. Verder stoomt de Pentagon-propagandamachine de nieuwsconsumenten klaar om begrip op te eisen voor een nieuwe CNN-show van USA-stoottroepen: In Syrië, en als het even kan ook op Cuba.
Frankrijk en Duitsland hebben gelijk gekregen, Europa moet niet de hakken tegen elkaar klappen voor Amerikaanse republikeinen. - Geplaatst op zondag 01 februari 2004 20:47CogitorIk stoor me er enigszins aan dat wanneer je bepaald informatie de Carlyle groep)op een waardige manier publiek maakt daar zijn we het denk ik wel over eens toch?yes:dat je dan als anti-Amerikaans wordt bestempeld.Natuurlijk bepaald de keus van de informatie die de media uitzenden wel een het beeld van de kijker,maar iets doodzwijgen vin dik veel erger dan eventueel overbelichten.In dit geval de op z'n minst toch wel merkwaardige praktijken van Carlyle)waren voor mij volstrekt onbekend,en ik ben blij dat Tegenlicht er aandacht aan heeft besteed.Compliment!

- Geplaatst op maandag 02 februari 2004 11:45orcaqzzq: O, en wat is het vervelend dat er weer een dictator van zijn troon gewipt is.
Als je je even herinnert: de Amerikanen hebben Saddam in het zadel geholpen en hebben Irak ook nog op een bepaald moment voorzien van biologische en chemische wapens.
http://www.ericblumrich.com/thanks.html
Filmpje dat even snel de opkomst en neergang van Saddam weergeeft en de Amerikaanse bemoeienissen die een rol hebben gespeeld! - Geplaatst op woensdag 04 februari 2004 09:57poletDe steun van de amerikanen aan irak moet je wel in de tijd zien, de ambassade gijzeling in teheran
vergeten wellicht ?
Onder deze omstandigheden was de steun van het amerikaanse publiek ( en dus regering )
tegen iran en dus voor irak onvermijdelijk, bedank daar de ayatollahs maar voor.
De amerikanen ben ik helemaal niet dankbaar voor onze bevrijding, de engelsen wel.
Amerika trok zich nergens wat vanaan tot ze eind 41 de oorlog ingebombardeerd werden.
Morele bezwaren tegen hitler kregen ze pas hierna.
Kapitalisme is het beste systeem, het socialisme heeft nu toch wel afgedaan.
Wel moeten de grenzen vrij zijn, dus vooral geen import heffingen op landbouwgoederen
uit andere landen , dat is funest voor de ontwikkeling van de derde wereld.
Vooral de fransen zijn hierin hypocriet, wel opkomen voor de derde wereld
maar alle subsidies en importheffingen in stand houden.
Dat kan niet ( maar het gebeurt wel. - Geplaatst op donderdag 05 februari 2004 10:21joodPolet, zeer sterk punt: de importheffingen die frankrijk in stand houdt, maken de derde wereld vleugellam en zorgen voor onbeschrijflijk veel ellende. Dit is veel en veel belangrijker dan het linkse gekanker op Israël en de VS, want dit veroorzaakt veel meer leed, en hier kunnen we wat aan doen binnen de EU. Kan hier niet eens grootscheepse aandacht voor komen zodat het hypocriete Frankrijk wordt aangepakt en de derde wereld zich beter kan ontwikkelen. Gescheld op Israël en de VS is misschien wel een lekkere uitlaatklep maar de wereld wordt er niet beter van en door het blindstaren van links op de grote Satan (VS) en de kleine Satan (Israël) zien ze grote problemen, zoals het boycotten van de derde wereld door Frankrijk over het hoofd!
- Geplaatst op donderdag 05 februari 2004 13:18roburChirac verdient de Nobelprijs voor de Vrede.
Het is juist de verdienste van Chirac dat hij links, rechts en midden weet te bundelen tot een krachtig néé tegen Republikeins Amerikaanse veroordeling van oud-Europese waarden.
Waarden als Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap, en onbeperkte vrijheid van uiten van Mening en Gedachte!
En dat is juist hetgeen waar Amerikaanse Democraten vandaag hard voor moeten knokken. Bewegingen als `Not in Our Name’ and `Democracy Now’ moeten zich steeds vrijpleiten van verdachtmakingen als `onpatriottisch’en onamerikaans’.
Dat is de tragiek van het Amerikaanse twee-partijenstelsel: Eén kan er maar winnen, en dat is vandaag helaas de partij met het meeste geld en het minste geweten. Dat leidt tot het ideaal van compromisloos regeren en de mogelijkheid oppositie dwingen te gehoorzamen.
In de USA van vandaag zijn mensen bang om hardop de Bush-administratie te bekritiseren want de kans is groot dat werkgevers een andere mening daarover hebben en dat kan uiterst nadelige gevolgen hebben.
Tijdens de herdenking van de landing in Normandië, op Omaha Beach in Normandie, juli dit jaar, zullen Bush, Rice & Rumsfeld de invasie door Amerikaanse bevrijdingstroepen in `45, ongetwijfeld aangrijpen om de aandacht te vestigen op hoe Pentagon nú zich inspant voor `democratie’ en `vrijheid' in Arabië en Azië.
Met veel militair machtvertoon zoals we zien in Irak, in Afghanistan en op de Philippijnen.
Ik vrees dat Chirac er met kromme tenen in het zand bij zal staan. Bij die gelegenheid op 6 juli, (een dag na Independant Day) zullen de Fransen niks mogen zeggen over de Amerikaanse bezetting in Irak, want anders staat de Washington Post de volgende dag weer vol verontwaardigde commentaren over hoe immoreel en ondankbaar Fransen zijn.
Verfijnde Franse constitutionele ethiek volgens de traditie van de logica van Montesqieu, Rousseau en Voltaire staan lijnrecht tegenover het Amerikaans Republikeinse simplisme van het volksgericht van de prairie à la Wyatt Earp.
Bush wil zelfs de grondwet wijzigen om homo- en abortusaktiviteiten strafbaar te maken!
En de neoconservatieve Republikeinse partij-ideologen Richard Pearle en David Frum propageren in hun nieuwste boek `How to win the war on terror’ Frankrijk als nieuwe vijand. Ze durven te stellen dat Europa zal moeten kiezen tussen Washington of Parijs! Nou, als die dag komt, weet ik wel waar ik voor kies.
Ik hoop dat de VPRO binnenkort `Dogville’ van de Deense cineast Lars von Trier uitzend: indringend gefilmd minimaal theater waarin op schrijnende wijze kleinmenselijk Bible-Beltgedrag wordt neergezet, de Amerikaanse tragiek van angst voor de vrijheid in een notendop. - Geplaatst op donderdag 05 februari 2004 22:46MarconiTijdens de herdenking van de landing in Normandië, op Omaha Beach in Normandie, juli dit jaar, zullen Bush, Rice & Rumsfeld de invasie door Amerikaanse bevrijdingstroepen in `45, ongetwijfeld aangrijpen om de aandacht te vestigen op hoe Pentagon nú zich inspant voor `democratie’ en `vrijheid' in Arabië en Azië.
========================================================================================
Robur,
Kleinigheidje: D Day was op 6 juni 1944. Niet 1945 ! Ik denk dat die herdenking ook op 6 Juni zal zijn en niet in Juli.
Ik hoop dat we die herdenkingsdag verschoond zal blijven van propagandistische speeches die de oorlog tegen Irak willen vergelijken met D Day en de bevrijding van West Europa.
De oorlog tegen Saddam had als voornaamste doel de oliebelangen veilig te stellen tegen avonturen van Saddam met steun aan de oppositie in Saudi Arabie. Als er geen oliebelangen waren geweest had de USA daar NOOIT 1 soldaat naar toe gestuurd. Andere massamoordenaars werden zelfs door de USA gesteund.
Zie Chili! - Geplaatst op vrijdag 06 februari 2004 09:45roburBeste Marconi, je hebt gelijk, 6 Juni 1944!
`Zie Chili'.
Inderdaad. De Republikeinen willen graag gehoorzame landen in Latijns amerika.
De Bush-administratie ziet buitenparlementaire oppositie in eigen land als staatsvijandig en subversief,
en reageert daar met agressie op.
Als het gaat om tegenstanders van de democratisch gekozen linkse regering Chavez in Venezuela, of met Cubanen die Castro weg willen hebben, wordt met heel andere maten gemeten.
Dan zijn stakers en activisten ineens geen raddraaiers en oproerkraaiers maar vrijheidsstrijders en helden.
Vreemd! - Geplaatst op vrijdag 06 februari 2004 11:46MarconiDe USA is altijd beducht geweest voor LINKSE invloeden in de "America's "en doet er alles aan om die linkse jongens letterlijk een kopje kleiner te maken. Dat armoede, uitbuiting en ellendige leefomstandigheden LINKS binnenhalen ,willen ze niet weten. En als er zo'n links bewind komt, dan worden er economische dwangmaatregelen afgekondigd, zodat die LINKSE regeringen in shitcreek komen en niet kunnen waarmaken wat ze beloofd hebben. Dus zijn we weer bij AF.
Gelukkig zijn de democraten in de US humaner dan de conservatieve republicans. Die republicans vertegenwoordigen veelal kiezers die "het gemaakt "hebben en zich weinig interesseren voor armoede in andere landen. Zolang hun aandeeltjes maar stijgen, hun oliebelangen beschermd worden, mag alles!
Wordt Saddam te gevaarlijk voor Saudi Arabië? Misschien te veel steun aan de Saudische oppositie?
Sla erop los jongens! Verzin maar een goede reden zoals WMDs die overal klaar staan om te worden afgeschoten binnen 45 minuten(!) en BINGO! ..... War on Iraq!
Niet om die arme onderdrukte Moslims te helpen, nee, om de oliebelangen veilig te stellen. En....... om de wapenindustrie een PUSH te geven.
Die hielp o.a. Bush in het zadel (Verkiezings $$$) en nu is het Pay Back Time!
Nu draaien ze zich in allerlei bochten om hun leugens goed te praten betr. die WMD !
Die CIA chef is net Pilatus en wast zijn handen in onschuld! Nee, zó had de CIA het niet gezegd! Maar Bush-Blair verkondigden dat die WMD er wel degelijk stonden en gereed om afgevuurd te worden!
Wie liegt er dus ? Bush& Blair of de CIA? Voor smerig geld liegt die hele Bush administration.Wat een stelletje glibbers. Gelukkig is 50% anti Bush in de US. Dat geeft weer hoop voor de toekomst.
Dit onderwerp heeft 26 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 06-02-2004 11:46.