error 1 cannot open vpro html: `http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/forum/header`

Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:28.

Snel inloggen of registreer uzelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Tegenlicht-forum
  2. Reacties op uitzendingen
  3. Slotakkoord - sterven in Nederland
  4. Voyeurisme-gehalte

Dit onderwerp heeft 2 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 03-11-2007 18:36.

Voyeurisme-gehalte

1. Sophie222

Allereerst: ik heb bewondering voor alle betrokken mensen, die zo openlijk in beeld durfden te brengen hoe moeilijk de dilemma's zijn bij iemand als Bram.

Aan de andere kant voelde ik me bijna beschaamd het gezien te hebben. De vraag drong zich aan me op of Bram wel gekozen had voor het participeren aan deze documentaire. Op de foto's zag ik een trotse, zeer verzorgde man. Verder vertelde mevrouw de Gooijer over hem dat hij erg gesloten was. Eerlijk gezegd, had ik me afgevraagd of ik wel aan de docu was begonnen met deze meneer. Het is toch anders als iemand bekend staat als dat hij zeer open was en weinig aan privacy hechtte (Patty Brard type bij wijze van spreken). Ik vraag me zeer af in hoeverre er rekening is gehouden met de wensen van Bram (en sommige van de andere bewoners, die om -voor de kijker- onbekende redenen in beeld werden gebracht).

Mijn vraagtekens gaan dus niet over het in beeld brengen van het onderwerp; dat is goed en moet gebeuren. Ik heb ook al eerder documentaires gezien (binnenlandse en buitenlandse) over vergelijkbare onderwerpen, waarbij ik me veel minder een voyeur voelde. Mij gaat het dus echt om hoe deze mensen zijn en of het voor hun een goede keuze was om te doen.

2. maker

Wilsbekwaam of niet, als we langskwamen heeft Bram de Gooijer altijd toestemming gegeven voor het filmen.
    Eugene Paashuis

3. Sophie222

Ik twijfel er niet aan dat jullie toestemming gevraagd hebben. Voor mij zit het hem in het totaalplaatje. In dit deel van het forum zijn al heel veel twijfels en vragen van allerlei mensen voorbij gekomen. Ik heb vergelijkbare twijfels en vragen en als ik dat in ogenschouw neem, had ik zelf de keuze gemaakt om geen docu te maken in deze situatie. Hoe belangrijk het onderwerp ook is. Omdat Bram zo gesloten was/is, omdat hij een zeer verzorgde man was op de foto's, omdat Corrie & Bram op z'n minst een stroeve relatie leken te hebben, omdat er zo veel twijfel is over zijn wilsbekwaamheid. Er speelde zo veel meer dan de ziekte & vragen alleen. En dat maakte het enorm ingewikkeld. Als Bram altijd een heel open man was geweest en ze een gelukkiger relatie hadden gehad, had het voor mij al een heel andere sfeer gegeven. Nu bleef ik achter met de vraag of Bram er voor gekozen had. Hoe zorgvuldig jullie ook te werk zijn gegaan.

Dat wil zeer zeker niet zeggen dat jullie in mijn ogen echt iets ernstig verkeerd hebben gedaan; bij iedereen ligt die grens immers anders. Het is meer een post uit bezinning zeg maar. Meer zo van: moest dat nu werkelijk met iemand die zo'n karakter had/heeft?