error 1 cannot open vpro html: `http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/forum/header`

Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:16.

Snel inloggen of registreer uzelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Tegenlicht-forum
  2. Reacties op uitzendingen
  3. Terug naar Turkije
  4. de documentaire

Dit onderwerp heeft 6 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 03-10-2007 08:45. Dit onderwerp is gesloten!

de documentaire

1. tleijen

Even over de documentaire:

met verbijstering heb ik gekeken naar de jongman die tijdens het conges/onderzoek vertelde dat hij niet van plan was te betalen voor de ouderdomsvoorziening van de baby-boomers. Het verbaasde mij, dat deze jongeman die gestudeerd heeft, nu bij een gerenomeerd bedrijf werkt en deed blijken verstand te hebben van cijfertjes geen idee bleek te hebben wat hij de overheid had gekost.
    Hier bedoel ik mee dat hij ongeveer 18 jaar heeft kunnen studeren zonder elk jaar 20.000 euro te hoeven betalen. een kleine rekensom leert mij dat deze jongeman, die hooguit 2 jaar volledig belasting aan het betalen is nu een verlies zou betekenen van om en nabij de 250.000 euro voor de staat. Doch zit deze jongeman te zeuren over het feit dat hij belasting moet betalen voor anderen.

ik vroeg mij af hoe men hier tegenaan kijkt.

2. Dennis_1

Waarom zou hij voor zo´n land vol autochtone xenofobische muggezifters die hem niet moeten pensioenpremies betalen? Geef hem groot gelijk dat hij met zijn opgedane kennis en kunde Nederland de rug toekeert, en een betere plek voor zelfontplooiing opzoekt, is trouwens zijn vrijheid. Het zou bijv. toch al te gek worden als Nederland een soort van DDR met rechts tintje zou worden en emigratietax/terugbetalingsverplichting voor studiekosten gaat instellen.?

3. janvanvelde

Mijn achting voor deze Turkse hoogopgeleiden is zeer sterk gedaald na het zien van deze documentaire.
    Wat een stel egoistische, dom redenerende stel mensen.
    Ik denk dat deze documentaire niet het beoogde effect heeft op de Nederlanders.
    In plaats van een schuldgevoel wordt het gevoel gecreeerd dat Nederland dit groepje beter kwijt dan rijk is

4. Tessa37

Hoeveel hoog opgeleide en goed geintegreerde Turken ons land verlaten, zoek dat eens precies uit? Nu is het giswerk en daar kun je geen uitzending op baseren.
    En waar gaan de meesten van hen heen, dat weten we al; niet naar Turkije. En hebben juist de Turken die hoog opgeleid zijn in Nederland niet extra veel aan Nederland en de Nederlanders te danken?

In Turkije is de laatste jaren de call-centre branche zeer actief in het werven van Turkse Nederlanders, maar deze zijn niet hoogopgeleid, maar spreken voldoende Nederlands om werkzaam te zijn in die taal. Ze nemen op verzoek van hun werkgever ook een Nederlandse naam aan omdat dat vertrouwen inboezemt.

Er is al jaren bekend dat goed opgeleide Nederlanders steeds vaker het land de rug toe keren om de gevaren van de steeds groter groeiende moslimpopulatie niet mee- te hoeven maken en of te betalen. Deze groep bestaat echt, die turkse groep is weer een prachtig in de markt gezette hoax.

De slechte toeleiding van allochtonen met een middelbaar of hoger afgerondde studie moet veeleer gevonden worden in: slechtere beheersing van het nederlands, en tevens weinig inpasbare attitudes, die voor ergenissen zorgen op de werkvloer.

5. Alexander80

Na de documentaire gezien te hebben, is mij iets erg duidelijk geworden. Deze mensen genieten van de goede nederlandse opleidingen en als het punt daar is gekomen om je steentje aan de samenleving bij te dragen dan gaan ze ineens weg. Nou stank voor dank dus ! Diep Diep triest.

Daarnaast vind ik ook dat dit soort docu's altijd de allochtoon in de hand speelt, erg worden allerlei zongenaamde "zielige" verhalen verteld zonder na te gaan of die wel kloppen of de personen in kwestie ook aan het woord te laten. Het is dus niet voor niets dat politieke partijen als de PVV zoveel stemmen trekken, daaruit blijkt simpelweg dat Nederland het zat is en allochtonen merken dat. Maar in plaats van zichzelf aan te passen, gaan ze dus weg. Nogmaals diep triest.

Graag zou ik een programma willen zien over hoe de gemiddelde nederlander denkt over dit soort praktijken, al denk ik echter dat dat er niet zal komen aangezien men het antwoord toch al weet.

Ik hoop op dit forum ook een mening te krijgen van de makers van dit programma.

6. Tessa37

Ja, mensen die zoiets maken hebben een dubbele agenda.

Regie: Karen de Bok
    Samenstelling: Alexander Oey
    Research: Henneke Hagen

Het is overigens maar de vraag of het werkelijk waar is dat hoogopgeleide moslims in zulke grote getalen Nederland de rug toekeren. Er is maar een hele kleine groep hooggeschoolde Turken of Marokkanen hier. En moslims zijn nou niet bepaald een groep die ik zou missen in onze samenleving. Wel is er een hele grote groep autochtonen die Nederland de rug toekeren en daar hebben de grote groepen pauper-allochtonen een belangrijk gewicht voor in de weegschaal gelegd.

7. Dennis_1

Ik denk dat deze grote groep geemigreerde autchtonen (waartoe ik ook behoor) vertrekt omdat er
    - een enorm egalitairisme in NL heerst. Wie boven de middelmaat uitsteekt wordt naar beneden gedrukt, buiten Nederland wordt talent wel gewaardeerd.
    - de overbevolking van het economisch meest actieve deel van het land de Randstad, een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld. Voor kippenhokken worden daar villaprijzen betaald. In Belgie of Duitsland heb je meer ruimte en voor hetzelfde geld meer huis dan in NL.
    - De "regelitis/bureaucratitis": steeds meer regels.