Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:09.
Dit onderwerp heeft 7 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 15-06-2007 14:38.
Objectiviteit
- Geplaatst op dinsdag 10 april 2007 08:45ParmenidesPrachtige aflevering, waarin objectiviteit in de midden oosten problemathiek be(tegen)licht wordt. Punt voor punt wordt aangegeven dat objectiviteit -een uitgangspunt dat het kijkend publiek hoog in het vaandel heeft- een onbereikbaar ideaal is.
Als ik het nieuws kijk dan is dat meer dan het registreren van gebeurde feiten. Ik wil het plaatsen in mijn eigen morele context. Dat de media mij niet de wereld kan laten zien zoals in mijn persoonlijke morele context lijkt mij evident. Om die reden heb ik altijd aangenomen dat mijn mening over zaken in de wereld afwijkt van die van de media. Daarom wantrouwde ik de objectiviteit van de media.
Waar ik niet bij stil stond is: zelfs al is de media in staat zaken uit te leggen zodat ze aansluiten bij mijn moreel, dan nog kun je niet een betrouwbaar beeld krijgen. De wereld zelf laat dat niet toe. Al ben je een moraalloze observator, de wereld wordt er niet objectiever van. Er mogen/kunnen/willen zaken niet gezegt worden, feiten kunnen geregiseerd worden, we verstaan bedoelingen van woorden niet, we snappen de handelingen en cultuur van anderen niet. Zelfs het vinden van objectiviteit tussen twee partijen met een eigen kijk op zaken biedt geen oplossing; blijkbaar kan er een media oorlog gewonnen worden.
Wat betreft de media zelf; die hebben al tijden een alternatief gevonden. Ze kleuren nieuws naar hun lezers. De tegenlicht reportage is daar een mooi voorbeeld van. 2 minuten niet genoeg om je verhaal te doen Joris? In een uur zet je een prachtig onverkoopbaar verhaal neer: Hoe zit het met die wereld? We weten het eigenlijk niet, en zullen het ook niet kunnen weten. - Geplaatst op dinsdag 10 april 2007 13:27cornicellesIs het Midden Oosten nu gedecodeerd ?
Ook de bijdrage blijkt dat het nieuws niet bijdraagt aan slechts een werkelijkheid. Wie kent niet ook het verhaal van de verschillende werkelijkheden ? Dat de totstandkoming van de eigen werkelijkheid zo ook zijn beperkingen heeft, wordt in de reportage genoeglijk duidelijk gemaakt door het functioneren van een aantal kleurfilters.
- door de perceptie van de ontvanger (filter 1)
- de selectie van het nieuws (filter 2)
- beperkingen van de verslaggever, deadlines van de redactie, verwachtingen van de lezer (filter3)
- wat we zien kunnen we niet (goed) duiden (filter 4)
- wat we bij de beelden te horen krijgen is gekleurd (filter 5)
Kortom een ideaal complex voor professionele voorlichters, manipulatoren en jokkebrokken
Daar kan toch nauwelijks een betrouwbaar beeld doorheen komen ?
En de mens ? Die leeft verder met zijn illusie.
Waar had Joris meer nieuws kunnen toevoegen ? Door te vertrekken bij zijn voorspelbare eindconclusie (-we weten het niet-) en van daaruit een uitkijk te bieden op hoe het ook anders zou kunnen. En te zien op de onvoorspelbare dynamiek en tragiek van de geschiedenis.
Iets gedecodeerd ? Dacht van niet.
Ik vrees dat de programmamakers zich iets teveel hebben laten insluiten door het boek van Joris. - Geplaatst op dinsdag 10 april 2007 14:13ObjectiveIn tegenstelling tot de vorige week uitgezonden aflevering over de Israelische lobby in Amerika, was er vandaag een zeer informatieve en goed opgezette documentaire of eigenlijk interview met Joris Luyendijk, Arabist en voormalig correspondent in het Midden Oosten voor onder andere het NRC en de NOS.
In de documentaire wordt ingegaan op de problemen rond beeldvorming in het Israelisch-Palestijns conflict. Veel dingen die Luyendijk noemt zijn interessant in relatie tot de discussie die de nieuwsvoering uit de regio vaak met zich meebrengt. Als de een beweert dat Israel met die en die actie te ver is gegaan of juist onrechtmatig geraakt wordt, is het aardig te horen dat de werkelijkheid misschien wel veel complexer is. Dat meerdere werkelijkheden bestaan (Weick zei het ook al eens) is misschien een logische observatie, doch dat datgene wat visueel op de tv af te lezen is, diezelfde dubbelzinnigheid bevat is al moeilijker te bevatten. Wat je ziet is toch waar? Mijn ogen zijn getuigen van die huilende vrouw, van dat schuilende kind, van die in puin geschoten huizen. Hoe kan jij mij die emoties ontnemen met een flauwe roep om achtergrond en context?
Toch zou het moeten, en zou die verantwoordelijkheid moeten liggen bij de berichtgevende correspondent, want de redacties kunnen het debat niet overal tegelijk voeren. En daar de eindredactie van de stof bij de journalist ligt, moet hij in zijn korte soundbyte proberen om een zonnestraal op de context van zijn nieuwsfeit te laten glooien. Als een journalist dat kan, is hij pas echt een Tegel waard. - Geplaatst op woensdag 11 april 2007 19:01pangolinEindelijk weer eens een tv-uitzending waar je werkelijk wijzer van kon worden.
Een genot om naar te kijken!
Honderduizend keer beter dan een opgeklopte, stemmingmakende doorsnee Zembla uitzending (dat moest ik even kwijt
)
Heb vandaag meteen het boek van Joris Luijendijk gekocht en kan niet wachten om het te gaan lezen! - Geplaatst op dinsdag 17 april 2007 00:07WAVWat gek dat er, zelfs nu, meer dan een week na uitzending, zo weinig reacties op de uitzending van Joris Luyendijk zijn gekomen. Wat je ziet en ervaart is een betrokken waarnemer, die voortdurend zijn ervaringen probeert te koppelen aan zijn door opvoeding en selectieve ervaring geprogrammeerde wereldbeeld. Hij kan het beter dan iedereen die ik ken en daarmee doe ik niet tekort aan mijn kennissen. Joris heeft gewoond, gestudeerd en gewerkt in die "inferieure culturen" en heeft toen onontkoombaar ook leren beseffen dat ons wereldbeeld ook z'n betrekkelijke kanten heeft en de rest van de wereld niet alleen uit imbicielen en misleide mensen bestaat, zoals Amerika ons wil dien geloven. Mijn oprechte wens is dat Joris Luyendijk die drive naar oprechtheid en nuance zijn hele leven zal blijven uitdragen. Dan kan ik rustig sterven in de overtuiging dat er nog toekomst is.
- Geplaatst op dinsdag 24 april 2007 10:54evertvIk vond het een prima uitzending, zeer de moeite waard. Sommige passages in slow motion terug zien omdat hij soms heel snel een aantal ontwikkelingen bij elkaar pakt.
Over de objectiviteit is natuurlijk prima om te signaleren dat dit een onbereikbaar ideaal is. Dit lijkt mij niet iets om moedeloos of cynisch van te worden. Het brengt je juist dichter bij de vraag wat je in deze situatie nu eigelijk wilt. Met andere woorden; het personaliseren van het vraagstuk.
Dat dit steeds nadrukkelijker in beeld komt maakt de uitzending voor mij zo boeiend. Niet alleen deconstructie dus.
Wat mij betreft buitengewoon constructief. - Geplaatst op dinsdag 15 mei 2007 16:58luckybee
Als je niet weet wat de islam met de joden voor heeft; kan het een mooi bericht zijn. Hier heb ik een passage uit de a Hadith dat iedere kleine kind in de moslim wereld kent.quote:
evertv schreef op 24 april 2007 @ 10:54:
Ik vond het een prima uitzending, zeer de moeite waard. Sommige passages in slow motion terug zien omdat hij soms heel snel een aantal ontwikkelingen bij elkaar pakt.
Over de objectiviteit is natuurlijk prima om te signaleren dat dit een onbereikbaar ideaal is. Dit lijkt mij niet iets om moedeloos of cynisch van te worden. Het brengt je juist dichter bij de vraag wat je in deze situatie nu eigelijk wilt. Met andere woorden; het personaliseren van het vraagstuk.
Dat dit steeds nadrukkelijker in beeld komt maakt de uitzending voor mij zo boeiend. Niet alleen deconstructie dus.
Wat mij betreft buitengewoon constructief.
Sahih Bukhari boek 52
Volume 4, Book 52, Number 176:
Narrated 'Abdullah bin 'Umar:
Allah's Apostle said, "You (i.e. Muslims) will fight wi the Jews till some of them will hide behind stones. The stones will (betray them) saying, 'O 'Abdullah (i.e. slave of Allah)! There is a Jew hiding behind me; so kill him.' "
Volume 4, Book 52, Number 177:
Narrated Abu Huraira:
Allah's Apostle said, "The Hour will not be established until you fight with the Jews, and the stone behind which a Jew will be hiding will say. "O Muslim! There is a Jew hiding behind me, so kill him."
- Geplaatst op vrijdag 15 juni 2007 14:38luckybeeHet is nu 15 juni 2007; Hammas heeft de inlichtingen dienst van Fatah veroverd en Fatah leden of uit de hogere verdiepingen er uitgepleurd of er uitgehaald en buiten geexecuteert.Is meneer Luyendijk nog steeds de mening dat de berichtgeving uit het MO door de Israeli gemanipuleert wordt???Zijn ze nog steeds de betere sprekers als de palestinenser????Nu heerst in de Gaza strook de Sharia; moeten de Israeli's dat toelaten????Of toch maar weer bezetten?????Zijn ze dan nog steeds de bezetters??? of toch een beetje ook, redders????

Dit onderwerp heeft 7 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 15-06-2007 14:38.