error 1 cannot open vpro html: `http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/forum/header`

Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:14.

Snel inloggen of registreer uzelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Tegenlicht-forum
  2. Reacties op uitzendingen
  3. De Luiken Dicht
  4. Populistisch rechts gelul

Dit onderwerp heeft 1 reactie, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 21-11-2006 01:35.

Populistisch rechts gelul

1. Xetec

Net of de globalisering en daaraan meedoen alles oplost. in de jaren tachtig moesten we opleidingen volgen. Tegenwoordig heb je mbo nodig om in de fabrieken te mogen werken. Zijn we er iets mee opgeschoten? Nee, door de hoge eisen die de rasende maatschappij steld tegenwoordig aan de mensen vallen er steeds meer mensen met psychische klachten uit, terwijl deze 15 jaar geleden misschien nog wel konden doen.
    Mensen die psychische problemen zijn zielig? Nee die zijn juist een produkt van de globalisering en liberalisering. Omdat ze niet mee kunnen doen met het tempo mogen ze dus niets erbij krijgen terwijl het leven steeds duurder wordt? Al die mensen die uit zijn gevallen door de rasende maatschappij met een goede opleiding hebben dus geen toekomst zijn zielig en er wordt niets voor gedaan? Zorg dat deze mensen toch mee kunnen doen,bijvoorbeeld door bedrijven te verpliuchten wao'ers met psychische beperkingen in dienst te nemen. Heb je meer aan dan ze als zielig te bestelmpelen.
    Het valt me wel op dat het steeds de rechtse rakkers met poen zijn die de SP van populisme beschuldigen terwijl deze partij meer wortels in de samen leving heeft (en vooral aan de onderkant van de samenleving) dan welke partij dan ook. Als de onderkant van de samenleving achter blijft kunnen ze niets besteden krijg je klasse vershil problemen (die er al zijn) en wat schiet je dan op met die liberaliseringen die mensen als Sweder van Wijnbergen zo graag willen? Rellen hoeven niet alleen te ontstaan doordat allachtonen groepen niet mee kunnen.
    :clown:

2. basszje

Nou ja er valt wel wat voor te zeggen moet ik zeggen. Globalisering ga je niet tegenhouden. punt. De wereld rammelt aan de poorten terwijl wij de grenzen dichthouden.

Mijn verwijt is dat zij de SP helemaal niet begrijpen. Wij ( ja ik ben SP-er hoi ) hebben namelijk wél die visie over de globale politiek. Wij hebben wel iets over Europa waar de rest van de partijen liever zwijgt. Alhoewel sommige partijen als D66 en GL daar wel een uitgesproken mening over hebben.

Ik vond de aflevering alleen in blessuretijd nogal slap gedoe. Ik begrijp Felix Rottenberg dan ook niet zo met zijn verwijten. Is het niet juist die PvdA die nogal veel dingen hebben doorgevoerd die ronduit slecht waren voor de positie van de democratie? Zoals privatiseringen. Zoals het immigratiebeleid ( Verdonk voert deels een plan van Cohen uit, vergist u niet ) . En op meer fronten. Zo heeft de democratisch gekozen elementen in deze maatschappij steeds minder te zeggen. Je kan mooi dwepen met de jaren 60-70 maar toen hadden wij nog *wel* wat te zeggen over woningbouw en tal van andere fronten. Nu is dat allemaal uitbesteed met alle gevolgen van dien.

Men spreekt over de welvaart herverdelen over de wereld, maar vergeet brandende oorlogen in Irak, Palestina, Afrika en de onderdrukking van Zuid-Amerika actief gesteund door ons het westen. Dat is geen populisme, maar een constatering.

Rottenberg heeft gelijk dat de oude generatie eens het veld moet ruimen en klaar moet zijn voor de nieuwe generatie middenveld die af wil van het oude gezeur. De links-rechts tegenstelling is volstrekt achterhaald bijvoorbeeld.

Men heeft steeds meer behoefte aan duidelijkheid, visie en idealisme. Dat zag je al aan de opkomst van Pim Fortuyn en nu aan de SP. Een duidelijk wereldbeeld boven vaagheden en mits zus dan stemmen we toch in met zo waar de kabinetspartijen zo goed in zijn. Dat is ook geen populisme, maar duidelijkheid.

Men wil antwoord op de vragen: Waar staat Nederland voor bij oorlogen in Afghanistan / Irak, Wat toleren wij als mensenrechtenschendingen van een bondgenoot, kunnen mijn kinderen in de toekomst nog een huis krijgen dat betaalbaar is, waar gaat de kwaliteit van zorg, ov, onderwijs heen. Als er ergens te weinig aandacht voor is geweest zijn het wel die fundamentele vragen. En niet voor volgend jaar, maar voor de komende 10 jaar. Welke partij schrijft nou eens een visie Nederland in 2020? Daar horen verkiezingen over te gaan. En daar hebben ze volledig gelijk in, maar volgens mij vergissen ze zich in het labels hangen aan partijen en strategieen. Zoals Flexwetten, daar wordt volgens mij maar 1 partij wijzer van en dat is niet de Nederlandse bevolking.

Ik wil best meebewegen met de 'dynamiek' van de wereld zolang deze gericht is op het bevorderen van vrede, veiligheid, gelijkheid, mensenrechten en een prettige samenleving. Het verhogen van het Nationaal Bruto Geluk. Alleen de economie betrekken is veel te kort door te bocht.

Eindelijk eens een inhoudelijk programma zo rond de verkiezingen, maar bekijk het dan wel eerlijk.

Zo! Komt u maar :P

Als Follow-up daag ik Tegenlicht / Felix eens uit om dan maar die nieuwe generatie eens onder de loep te nemen. Wie is de upcoming-generatie en hoe kijken zij naar aangehaalde problemen? Lijkt mij erg leuk. Opvallend bij bv de gemeenteraadsverkiezingen is hoeveel relatief jonge mensen overal zijn gekozen. Wat is hun visie?

Oooh toevoeging: Welke genie heeft gekozen voor een achtergrond muziekje van De Kift! Hulde!

basszje wijzigde dit bericht op 21-11-2006 01:45 met 14%