Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:17.
Dit onderwerp heeft 4 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 17-10-2006 11:07.
Zelfbeklag
- Geplaatst op maandag 16 oktober 2006 22:08VanSpeykHet was leuk om deze twee mannen zo met elkaar in gesprek te zien, maar tsjonge jonge wat een zelfhaat kwam er van de lippen van meneer Le Carré. Hij ging maar door over Westerse bedrijven, politici, burgers, etc etc die, zouden we hem geloven, schuldig zijn aan alle problemen in de wereld. De white man's burden rustte duidelijk zwaar op zijn schouders. Geen een keer werd China genoemd, terwijl het toch bekend is dat dit land de laatste jaren een zeer eigengereide politiek voert t.o.v. het Donkere Continent met als doel assertief eigenbelang najagen (bis bis). Ook is het natuurlijk onzin dat we niets gedaan hebben voor onze Europese broeders en zusters na het neerkomen van het IJzeren Gordijn, alhoewel ik gevoelig ben voor de kritiek dat het best wel grootser van opzet had mogen zijn. Een laatste punt van kritiek is dat ik het wel weer makkelijk vond om te praten over de Christelijke invloed in de Amerikaanse politiek. Deze is er ongetwijfeld maar waarom dan ook niet tegelijkertijd de Joodse invloed ten sprake brengen? Is het niet zo dat veel belangrijke neo-conservatieven ideologische en soms zelfs familiale banden hebben met Israel?
Later meer. - Geplaatst op maandag 16 oktober 2006 22:35SlowlywakingupIk vond dat zelfbeklag wel meevallen. Zijn ietwat cynische benadering in zijn boeken komen blijkbaar erg dicht bij de waarheid. Als we mogen geloven dat er een coup in een Afrikaans land (naam even kwijt) gesteund door bepaalde Britse elementen, werd verijdeld, terwijl hij daar net over schreef!
- Geplaatst op maandag 16 oktober 2006 22:56KramerZelf-kritiek is niet hetzelfde als zelf-haat.
- Geplaatst op maandag 16 oktober 2006 23:04ronald radertjeAls in je eigen reflecties terechte zelfkritiek opgevat moet worden als zelfbeklag, vooruit dan maar. Dat andere landen er ook een rotzooitje van maken? Als je het zelf niet beter doet, moet je er zeker niet naar wijzen, dan heb je geen recht van spreken. Het is helaas inderdaad zo, dat de arrogantie van de macht net zo goed globaal is. John le Carré heeft echter volkomen gelijk als hij zich verraden voelt door zijn land aan de VS. Dat zelfde gevoel bekruipt mij hier in Nederland ook. Ik merk ook dat inderdaad veel van onze kennissen zich suf zitten te piekeren op wie ze nou moeten stemmen. Het is geen vlees en geen vis meer, de echte beslissingen worden door internationale bedrijven genomen zonder parlementaire controle. Wat ze hier niet mogen, mag ergens anders vast wel, of anders ongezien. Laat ik in mijn optimisme maar weer links gaan stemmen, maar helaas met niet veel illusie. Deze avond vond ik echter weer een televisie-avond waard. Dank aan de makers, ik had al wat van Carré gelezen, maar zijn laatste boeken zal ik ook lezen. Dat is beter dan de meeste verstand-op-nul TV.
- Geplaatst op dinsdag 17 oktober 2006 11:07The_TzarHet is niet voor niets tegen-licht.
Genoeg mensen die weer het andere plaatje laten zien en deze kant onderbelicht laten. Alleen is het altijd wat moeilijk als de kritiek opeens over jezelf gaat. Daarom is het niet slecht om daar wat meer aandacht aan te geven. Maar dat moet natuurlijk niet leiden tot schuldgevoel-beleid. Het moet leiden naar concrete oplossingen en een betere wereld.
Dit onderwerp heeft 4 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 17-10-2006 11:07.