error 1 cannot open vpro html: `http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/forum/header`

Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:02.

Snel inloggen of registreer uzelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Tegenlicht-forum
  2. Reacties op uitzendingen
  3. No time for losers
  4. Pak de top aan, niet de zwakkeren

Dit onderwerp heeft nog geen reacties, en bestaat uit 1 pagina.
Dit onderwerp is geplaatst op 12-02-2006 14:10.

Pak de top aan, niet de zwakkeren

1. WareWillem

Ik heb zeer genoten van het programma. Filmisch erg mooi gedaan. Ik vind ook dat de discussie op een goede manier een impuls krijgt.

De discussie tussen de heer Goudsmidt en de Ikea manager was nogal simplistisch. Allereerst begrijp ik niet hoe een intelligent gespreksleider als de heer Rottenberg geen enkel vraag stelt aan de IKEA manager over het aantal fabrieken avn IKEA in India, Vietnam en Polen. Daarnaast verbaast het mij dat een lokale Nederlandse personeelsmanager van IKea wordt geinterviewd. Waarom wordt niet een algemeen manager geinterviewd die veranwoordelijk is voor het totale reilen en zeilen van een onderneming. IKEA Nerdeland is een succesvolle organisatie en een orfganisatie die respect afdwingt. Echter binnen de discussie biedt het bedrijf niet de autoriteit die de manager in discussie wordt verleend. IKEA is een verkooporganisatie die in Nederland produkten verkoopt. Dit wil niet zeggen dat de ideen van de IKEA manager daardoor minder goed zouden zijn.

De ideeen van de heer Goudsmidt kunnen wellicht economisch juist zijn, doch zijn zeker ook riskant. . Hoe vaak in de geschiedenis is het gebeurt dat een land zijn interne structuur dramatisch heeft aangepast anders dan na een revolutie. Ik denk dat de ideeen van de heer Goudsmid niet uitvoerbaar zijn, alllen als gevolg van de huidige waarden in de organisatie en belangen van de huidge politici en ambtenaren.
    Ik geloof ook niet dat de braindrain de oorzaak is van alle problemen in Nederland. Al ruim 30 jaar wordt moord en brand geschreeuwd over de concurrentiepositie van Nederland en wij kunnen toch niet anders concluderen deat de Nederlandse economie goed draait. Relatief lage werklooshied, relatief laag begrotingstekort, relatief gelukkige bevolking, etc. Inderdaad de groeicijfers in Europa vallen tegen, maar je kunt je afvragen hoeveel dit ook te maken heeft met de vergrijzing en bestaande beperkende regels in landen als Frankrijk en Duistland.

In de globaliserende economie neemt de concurrentie toe. Wat dit betreft is het net topsport. Kon je 100 jaar geleden nog een olympische medialle winnen als je getalenteerd was en hard trainde. nu moet je je hele leven erop inrichten, je prestaties continu laten doormeten, op hoogte stage gaan , pieken op het juiste moment, etc.

Indien wij de rijkdom (economisch , cultureel, miiieu) van nu willen vasthouden of vergroten zullen wij onze prestaties moeten verbeteren. Dit betekent dat wij analyses moeten maken van onze politieke structuren en vergelijkingen met het buitenland. Van deze analyses zul je als land moeten leren en je durven aan te passen. Ik denk ook dat dit gedaan wordt. Er woirdt veel extra geld vrijgemaakt voor onderwijs, het Nederlandse breedbandnetwerk is niet slecht, in infrastructuur wordt een hoop geld gestoken en de overheid probeert met privatisering de dynamiek van Nederland te vergroten.

De heer Goudsmid spreekt erover dat er keuzes moeten worden gemaakt. Je kan niet investrerenin sociale zekerheid en in een kenniseconomie. Zijn gedachtegang is logisch en er lijkt niet echt een speld tussen te krijgen.
    Wat mij stoort aan zijn betoog is dat kwaliteit van de huidige elite als een gegeven wordt beschouwd evenals de structuren waarbinnen deze elite functioneert. Hier valt heel veel te winnen met zeer weinig investeringen.
    Hoeveel politici en ambtenaren worden afgerekend op de beslissingen die zij hebben genomen,. Er zijn een aantal beleidsterreienen in Nederland die behoorlijk gefaald hebben. Een mInister kan de laan uitgestuurd worden voor het verstrekken van verkeerde informatie aan de Tweede Kamer. Een partij verliest de verkiezingen, indien zij het niet goed hebben gedaan. Maar welke topambtenaar wordt geconfronteerd met doelstellingen en wordt hier later op afgerekend., welke wethouder heeft daadwerkelijke doelstellingen die gehaald moeten worden.
    En in hoeverre worden tijdens de verkiezingen de partijen echt afgerekend op hun prestaties. Verkiezingen worden toch gewonnen omdat de ene politiek leider meer aanspreekt dan de ander. Wil je een land succesvoller maken, op welk terrein dan ook, dan zul je de top moeten afrekenenen op zijn prestaties. Niet de zwakkeren aanpakken, maar de top. Stel doelstellingen en bepaal jaarlijks hoe aan deze doelstellingen is voldaan en maak het publieklijk bekend. De lopende band medewerker, de kassiere, de poliitieman, de ondernamer, allen worden afgerekend op hun prestaties. Waarom de toplaag en direct dooronder resoterende laag niet of nauwelijks. Dit is misschien ook een van de redenen van de algemeen ervaren teleurstelling in de politiek, ' ze doen maar, maar niemand luistert naar ons'. . Maar dit terzijde.

Let wel, ik stel niet dat de bovenste lagen slecht presteren, want feitelijk weet ik dat niet. Maar maak het meetbaar, laat het zien en de verbeterpunten worden snel zichtbaar. En de kosten hiervan zullen minimaal zijn in vergelijking met plan de heer Goudsmidt. En nog belangrijker: dit is haalbaar, hier kan draagvlak voor worden gevonden.