error 1 cannot open vpro html: `http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/forum/header`

Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:10.

Snel inloggen of registreer uzelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Tegenlicht-forum
  2. Reacties op uitzendingen
  3. No time for losers
  4. Nederland naar B- land

Dit onderwerp heeft nog geen reacties, en bestaat uit 1 pagina.
Dit onderwerp is geplaatst op 06-02-2006 14:13.

Nederland naar B- land

1. chrizzie

Interessante aflevering. Ik betwijfel of alleen het creeeren van een elite een oplossing is voor de huidige economische problemen, want ook het versoepelen van regelgeving (voor o.a. ondernemers) en andere zaken spelen daarbij een rol. Maar het antwoord van Maasland "wil je in zo'n samenleving leven" (in wat voor samenleving?) zet geen zoden aan de dijk. De grote vraag blijft namelijk, wie blijft de huidige verzorgingsstaat betalen? Waarom zou je 52% belasting blijven betalen (hoogste categorie) terwijl tegelijkertijd steeds meer diensten (bv. de zorgverzekering) steeds duurder worden en andere diensten afbrokkelen? Maasland geeft geen antwoorden. Hij heeft namelijk te maken met een middengroep, en niet die groep die echt de onderkant van de samenleving zit, die kan namelijk echt geen slaapbank bij Ikea betalen. Maar ook heeft hij een korte termijn visie. Want als er niks wordt gedaan, zal ook een deel van die middengroep afzakken tot de onderkant. Steeds meer hoger opgeleiden met een goed salaris (de hoogste belastingbetalers) vertrekken namelijk naar het buitenland. Weet Maasland dit?
    Sprekend voor mezelf, 31 jaar, hoog opgeleid en boven modaal inkomen zie ik samen met mijn man weinig toekomst meer hier in Nederland. Ik wil best belasting betalen maar geen 52% als diensten steeds meer afbrokkelen en de politiek en burgers hun kop in het zand blijven steken, of om juist de middelmoot die barst van de zekerheden te financieren en niet die mensen die het echt nodig hebben. Want een sociaal vangnet moet zeker blijven, en marktwerking mag niet alleen ten goede komen aan bedrijven zoals nu gebeurt in Oost-Europa.

Maar ik ben het volledig eens met Goudsmit dat ambitie, creativiteit en durf en dus Mentaliteit, meer nog dan regelgeving en hoge loonkosten (want lonen minderen heeft ook geen zin), de nekslag is voor de Nederlandse economie. De nederlandse arbeidsmarkt is totaal niet flexibel. Ik ben ervan overtuigd dat de hokjesmentaliteit en de enorme angst om zekerheden onder de loep te nemen voor een groot deel bijdragen aan de opmars van Nederland naar een 'B-land'. Kan niet, wil niet, moet niet. We kunnen niet meer anders, het zit in ons systeem. Vanuit de overheid komt tot nog toe geen enkele stimulans, zowel economisch als op het persoonlijk vlak. Uiteindelijk worden we hier allemaal slechter van. Want hoogopgeleiden en talentvolle mensen zien geen toekomst meer in Nederland en zoals zo vaak blijven de mensen met een lager inkomen en slechtere mobiliteit weer met de gebakken peren zitten.