Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:18.
- Tegenlicht-forum
- Reacties op uitzendingen
- De race om de auto van de toekomst
- samenzweren? Marktwerking!
Dit onderwerp heeft 3 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 10-11-2008 20:14.
samenzweren? Marktwerking!
- Geplaatst op maandag 29 september 2008 21:44renekeEr wordt gesteld dat de grote autofabrikanten samenzweren en er niet aan trekken om een energiezuinige auto te maken. Met dikke SUV's wordt meer verdiend. Wat een onzin vind ik dit soort stellingen altijd. De Toyata Prius rijdt bij lange na niet 1 op 30 en wordt al lekker verkocht. Zouden nou al die Fords, Nissan en Mazda directeuren niet stiekum heel graag een 1 op 50 modelletje op de markt willen zetten?
En dan de kneuterigheid van die Amerikanen die op de schroothoop een paar wielen zoeken voor hun revolutionaire auto. Keep on (american) dreaming
Nee, het is allemaal niet zo gemakkelijk. Stukje bij beetje zullen we er wel geraken. E.e.a. in de hogere versnelling gezet door de huidige olieprijs. - Geplaatst op dinsdag 30 september 2008 11:34EdjeJa, maar de trent van de auto's de laatste 20 jaar was naar zwaarder, sneller, krachtiger en niet naar zuiniger. Zuinigere modellen zijn altijd een nichemarkt geweest. Ik persoonlijk reed een auto die met gemak 1:30 gemiddeld reed. Hij had 45 of 61 (al naar gelang de turbodruk) pk, woog 832 kg, er konden 4 personen + bagage in mee genomen worden. Had een top van 180, een Cw waarde van 0.25 en een acceleratie van 0 tot 100 in 14 seconden. De prijs nieuw was 27.000 euro. Belasting was 60 euro per jaar en ik heb er betrouwbaar 225.000 km mee gereden. Ik heb 'm weggedaan vanwege de verkeersdrempels waar hij (en dus ook ik) niet blij mee was en een verhuizing van Venlo naar Zeist (achterlijk druk verkeer en files waren ook niet zijn ding, maar daar had ik in Limburg niet zo'n last van). De Bridgestone zomer en Continental winterbanden waren speciaal voor deze auto gemaakt. Hij had overigens ook een automatische transmissie met een 5 waar hij van 45 tot 180 in reed (fabrieksopgave 168 overigens maar een GPS liegt niet). In totaal zijn 2750 van verkocht.
Waardoor is deze auto ontstaan? Door het feit dat een rood groene Duitse regering de automobiel industrie uitdaagde om een auto te bouwen die 3 liter op 100 km zou verbruiken. Dat werd gesteund door belastingvrijheid (net als nu de Nederlandse overheid doet). VAG en Smart namen de handschoen op en gingen aan de slag. In 2001 werd het eerste exemplaar van de Audi A2 (en de Lupo 3L) 1.2 TDI op de markt gebracht. De eerste waar ik in gereden heb was van een collega bij Raet die hem als leaseauto nam (in plaats van de gebruikelijke Golf of Bora) en die er zeer tevreden over was. Toen ikzelf als freelance ICT er een betrouwbare lange afstands auto nodig had zag ik 'm staan bij een bedrijf in Middenmeer en heb 'm meteen gekocht en daar heb ik geen spijt van gehad. Bij een dergelijke auto hoort een zuinige rijstijl en die heb ik me dan ook aangeleerd. Kort optrekken (niet max snel maar ook niet traag) zodat de motor snel in zijn optimale toerental komt. Gas loslaten en met de voet de auto blijven coachen. Bochten snel nemen zonder sterk te remmen. Anticiperen op stoplichten. Vrachtwagens alleen downhill passeren als dat mogelijk is. Files omzeilen (door het aanpassen van de werktijden bijvoorbeeld als de klant daarin meewerkt zoals Pink Roccade dat deed). Overigens kwa veiligheid waren 4 sterren NCAP ook overtuigend.
Waarom heb ik hem weggedaan? Alleen omdat ik een beetje bang was voor de beschikbaarheid van onderdelen. Aangezien Audi in 2005 gestopt is met de productie van de A2 en er zoals gezegd maar 2750 van de 1.2 TDI gebouwd zijn was ik een beetje bang voor de toekomst. Ik zou niet graag komen te zitten met een waardeloze auto omdat ik een cruciaal onderdeel niet meer kan krijgen. Maar daar gaat het niet om.
Waar gaat het dan wel om? Marktwerking zal nooit leiden tot zuinige auto's omdat de kopers van de auto's (of dat nou fleetowners of prive personen zijn) milieu en zuinigheid niet zien als belang bij het aanschaffen van een auto. Veiligheid (wat dan weer wordt geniet gedaan door de rijstijl), uitstraling, comfort en ruimte staan op de eerste plaats. Dan volgen kosten. Dan volgt milieu en verbruik. De enige manier om dat te veranderen is het omdraaien van het koopgedrag van de mensen. En dat betekent (zoals in Duitsland) dat de overheden aan zet zijn. Die moeten de wissels zetten en de industrie uitdagen. Dat zal moeten met duidelijke verbruiksdoelstellingen. Dat zal moeten met belastingmaatregelen (de 14% bijtelling op de Prius en de Civic Hybride zijn een goede start). Dat zal moeten met verboden (kunnen we echt niet zonder patser SUV's als de Cayenne S, de Q7, de X5, de ML500 en de Touareg). Mercedes plant een F-klasse die 5,7 op 100 rijdt en dezelfde luxe biedt als de huidige S-klasse? Het energielabel op auto's zal moeten worden aangepast. Ik vind het persoonlijk onzinnig als mijn huidige 1:20 rijdende (met mij aan het stuur) A3 2.0 TDI een D label krijgt en er SUV's rondlopen met een B-label (die dan 1 op 10 rijden).
Uiteindelijk zullen we wat olie betreft volgens economen als bijvoorbeeld Susan George en Heertje terecht komen in een oorlogseconomie. Dat heeft twee redenen. Klimaatverandering en Peak Oil. Ik heb al eens een discussie gehad met Susan omtrent de gevolgen van deze oorlogseconomie. Zij zoekt het in duidelijke belastingmaatregelen die rijden duur maken (dus brandstofprijzen omhoog). Persoonlijk ben ik daar een tegenstander van omdat dat alleen maar betekent dat rijden exclusief wordt. Ik zie meer een verhandelbaar verbruiksrecht op basis van het gemiddeld verbruik van het Nederlandse wagenpark in combinatie met de gemiddelde kilometrage van de Nederlandse auto. Dat bij elkaar geeft een gemiddelde plas brandstof die verbruikt wordt en deze hoeveelheid krijgt iedere auto toebedeeld. Zeg 1:10 en 15.000 km per auto is 1500 liter brandstof. Als ik dan in een Hummer wil rijden is dat prima alleen betekent dat dan wel dat ik met 7500 genoegen moet nemen. Met mijn A2 zou ik 45.000 kunnen afleggen. Moet ik meer rijden dan moet ik bonnen kopen. Die worden verhandelbaar namelijk. De rechten worden onafhankelijk gemaakt van gezinsituatie (net als parkeerrecht in IJbrug bijvoorbeeld). Dus als je 2 auto's nodig hebt zul je voor de tweede auto alle rechten moeten kopen. Als je geen auto hebt krijg je ook 1500 liter toebedeeld (die je dan volledig kunt verhandelen) zodat het niet bezitten van een auto ook aantrekkelijk wordt. Als je minder nodig hebt dan 1500 liter kun je op elk moment van het jaar deze te koop aanbieden (de marktwerking bepaald dan de prijs). Je kunt ze echter niet opsparen voor het volgend jaar. Mensen zullen gaan reageren door zuinigere auto's te kopen (althans dat lijkt me voor de hand liggend gedrag en de industrie zal reageren door die ook aan te bieden). Ook zal minder gereden worden dus elk jaar dan de gemiddelde hoeveelheid brandstof naar beneden bijgesteld worden, wat zorgt voor een voortdurende druk op de autoindustrie om zuinigere auto's op de markt te brengen. Overigens de energie die electroauto's gebruiken zal ook worden meegenomen maar in het begin slechts ten dele, uiteindelijk in grotere mate omdat de belasting van het net 's nachts zal toenemen zodat dan waarschijnlijk extra capaciteit nodig is. Want electroauto's geven geen emissies af tijdens het rijden maar wel tijdens het laden (alleen dan wel indirect).
Voordelen: De vrije markteconomie blijft in stand sterker nog er is een heel nieuwe markt ontstaan. Mensen die weinig, zuinig of niet auto rijden worden beloond wat nivelerend (Uylisme maar actueler dan ooit) werkt. Een helder kantelpunt zorgt voor een eerlijke afwenteling van de kosten op de vervuiler/verbruiker. Het wagenpark zal snel zuiniger worden (en er is een groot spaarpotentieel zoals Loremo en consorten al laten zien). Het kan 4 keer zuiniger dan nu gemiddeld en dat zorgt er voor dat we minder afhankelijk worden van olie (en dat dat nodig is, is zelfs John McCain niet ontgaan hoorde ik afgelopen zatermorgen).
Groeten, Ed Kuipers - Geplaatst op dinsdag 30 september 2008 23:45kumbakaraIk ben gek op samenzweringstheorieen.
De man van Opel zag er niet zo snugger uit.
Mogelijk is het gemakzucht.
Wat zit er voor voordeel in voor de fabrikanten om hun auto's niet zuiniger te maken?
Krijgen ze in ruil daarvoor geld van de Olie industrie?
Japan importeert al haar olie...zouden de japanners niet veel zuiniger willen rijden?
De electrische auto wordt het helemaal.
Ga zeker een Tesla generation 3 bestellen voor $ 30.000.
In plaats van dat belachelijke dijken plan is een investering in het electriciteitsnet vooruit zien.
"Arnhem, 17 juni 2008 - Essent brengt met Project ZER-X rijden in elektrisch aangedreven auto’s in een stroomversnelling. De introductie van een door Essent ontwikkeld intelligent netwerk, het Mobile Smart Grid, maakt rijden op elektra op grote schaal nu écht mogelijk. Op korte termijn neemt Essent zelf enkele honderden elektrische bedrijfs- en personenauto’s in gebruik. In samenwerking met Electric Cars Europe (en haar partners InnoSys Engineering en United Momentum Group) is de afgelopen periode hard gewerkt om alle voorbereidingen te treffen voor een grootschalige testfase waarbij de elektrische auto’s gebruik gaan maken van het Mobile Smart Grid."
http://www.essent.nl/cont..._in_stroomversnelling.jsp - Geplaatst op maandag 10 november 2008 20:14didierEn waarom niet rijden op perslucht? Nuluitstoot en ook niet van die dure, zware en vervuilende batterijen! Neem eens een kijkje op www.aircars.tk voor veel foto's, video's, informatie, links en de laatste nieuwtjes.www.aircars.tk
- Tegenlicht-forum
- Reacties op uitzendingen
- De race om de auto van de toekomst
- samenzweren? Marktwerking!
Dit onderwerp heeft 3 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 10-11-2008 20:14.