error 1 cannot open vpro html: `http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/forum/header`

Welkom. Uw laatste bezoek was donderdag 09 september 2010 14:49.

Snel inloggen of registreer uzelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Tegenlicht-forum
  2. Reacties op uitzendingen
  3. Rising Gulf
  4. Dubai kan je niet met Manhattan vergelijken

Dit onderwerp heeft 10 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 20-09-2008 16:34.

Dubai kan je niet met Manhattan vergelijken

1. luckybee

Tsia wat een optimisme, maar jammer genoeg zonder enige reden.Of het Dubai is of Abu Dhabi, daar heersen temperaturen van doorsnee van 49 graden Celsius. Door de globale verwarming gaat de temperatuur daar nog flink omhoog.Dat houd naar mijn mening geen normale airco uit, maar moet nog flink extra worden afgekoeld.Alleen al die hoog gebouwen,gaan heel erg veel geld kosten, om het koel te houden.En wat groeid daar? in de gloeiende zand?Ook met veel water, zullen daar op den duur niets meer groeien.Voor Europeanen is het leven daar, al zo iets als de hel,ook voor arabieren wordt het met de tijd , onleefbaar.
    Mijn raad blijf lekker in Europa en Amerika, wij leven in een door God gezegend land , met veel regen , en groene weiden, en bossen.Laat daar de Arabieren leven, het is hun land.

2. katja47

Vraag me af waar al die bouwvakkers, portier, taxichauffeurs, winkeliers en tuinmannetjes etc wonen en waarom daar niet is gefilmd. Die |"onderlaag" moet toch een groter percentage bevatten dan die rijke bovenlaag? En met alleen rijke toeristen durft het zich een open samenleving te noemen?

3. luckybee

Tsia en vergeet niet dat Abu Dhabi en Dubai aan een breuklijn zitten die met Bam in Persie verbonden is.(Aard beving) Wij weten allemaal dat een op zand gebouwde eilanden bij een aardbeving net als water begint te werken, en vloeibaar worden, zo dat alle gebouwen langzaam maar zeker in de boden verdwenen, tezamen met de zand eilandjes.
    katja47 heeft gelijk, wat gebeurd met al die arbeiders? en wat gebeurd met de op het strand opgepakte bikini meisjes? hebben ze in de cel ook airco's en zo?Zonder die dingen is het voor Europeanen dodelijk.

4. Klimgeit

Ik was 'blij' verrast dat er ook locals zijn die vinden dat de eigen cultuur verdwijnt door toedoen van het rijke Westen. Mind you, er is wel een duidelijk verschil tussen Dubai en Abu Dhabi. Abu Dhabi is zich bewust van de noodzaak van het behoud van de eigen cultuur. Ook heeft de regio de globale milieuproblematiek begrepen en hiervoor oplossingen bedacht die nu al worden toegepast in bouwprojecten. Vwb de vraag waar dan al die bouwvakkers zich bevinden? Indien je van Dubai naar Abu Dhabi rijdt zie je buiten de stad eenvoudige hoogbouw staan waar deze noeste arbeiders opeen worden gepakt. 's Ochtends vroeg worden ze met busladingen vol naar de diverse bouwplaatsen vervoerd, om, nadat hun shift er op zit, weer terug gebracht te worden. Dubai kent een 24-uurs economie en dat geldt ook voor de bouw. Ongelukken in de bouw (zoals eind mei bij de aanleg van een nieuw metrostation) worden slim en vooral ook snel verhuld voor omstanders. Gebouwen van nog geen 10 jaar oud worden gesloopt omdat ze niet aan de kwaliteit voldoen. Alles gaat in een zeer snel tempo en het is een kwestie van wachten voordat het écht fout gaat. In Abu Dhabi kijkt met argwanend richting de bouwprojecten in Dubai die met Russisch geld zijn gefinancierd. Het ene gebouw is nog lelijker dan het andere. Je hoort de mensen in Abu Dhabi over Dubai al spreken over het Las Vegas van het Midden Oosten. Wanneer zal ook hier het verval zijn intrede doen?

5. Dev

Kan iemand mij vertellen de naam van de musuem/gallerij welk in deze doc de revue voorbij kwam.
    bvd
    Dev

Dev

6. Klimgeit

Dev,

In het Emirates Palace in Abu Dhabi heb ik mooie kunst gezien. Via www.artsabudhabi.com krijg je meer info.

7. luckybee

God's eerste waarschuwing is wel heel erg prompt gebeurd;In Bandar Abbas Iran, is vandaag een sterke aardbeving geconstateer, dat ook in Dubai te voelen is.
    Dus aan Nederlanders een waarschuwing blijf lekker thuis hier bij ons, koop daar geen huis het is daar niet het Paradijs; maar de Hel.

8. Dev

quote:

Klimgeit schreef op 10 september 2008 @ 19:34:
    Dev,

In het Emirates Palace in Abu Dhabi heb ik mooie kunst gezien. Via www.artsabudhabi.com krijg je meer info.
    Thanks

Dev

9. Mohamed80

quote:

luckybee schreef op 08 september 2008 @ 21:17:
    Tsia wat een optimisme, maar jammer genoeg zonder enige reden.Of het Dubai is of Abu Dhabi, daar heersen temperaturen van doorsnee van 49 graden Celsius. Door de globale verwarming gaat de temperatuur daar nog flink omhoog.Dat houd naar mijn mening geen normale airco uit, maar moet nog flink extra worden afgekoeld.Alleen al die hoog gebouwen,gaan heel erg veel geld kosten, om het koel te houden.En wat groeid daar? in de gloeiende zand?Ook met veel water, zullen daar op den duur niets meer groeien.Voor Europeanen is het leven daar, al zo iets als de hel,ook voor arabieren wordt het met de tijd , onleefbaar.
    Mijn raad blijf lekker in Europa en Amerika, wij leven in een door God gezegend land , met veel regen , en groene weiden, en bossen.Laat daar de Arabieren leven, het is hun land.
    Het lijkt wel of je het niet kunt hebben dat het daar met sprongen beter gaat. Je gaat al direct op zoek naar argumenten om anderen (en jezelf) dat het onmogelijk is, dat de landen van het Midden-Oosten het op den duur beter gaan doen dan het Westen. Je hebt het over klimaatverandering, weet jij dat het klimaat in het Midden-Oosten steeds gunstiger wordt? Zo hebben sommige landen (zoals de Emiraten) voor het eerst sinds mensenheugenis sneeuwval meegemaakt. Waarom niet nadenken over hoe wij in het Westen kunnen meeprofiteren van de boom die zij op dit moment meemaken?

10. luckybee

quote:

Mohamed80 schreef op 17 september 2008 @ 07:25:
    [...]

Het lijkt wel of je het niet kunt hebben dat het daar met sprongen beter gaat. Je gaat al direct op zoek naar argumenten om anderen (en jezelf) dat het onmogelijk is, dat de landen van het Midden-Oosten het op den duur beter gaan doen dan het Westen. Je hebt het over klimaatverandering, weet jij dat het klimaat in het Midden-Oosten steeds gunstiger wordt? Zo hebben sommige landen (zoals de Emiraten) voor het eerst sinds mensenheugenis sneeuwval meegemaakt. Waarom niet nadenken over hoe wij in het Westen kunnen meeprofiteren van de boom die zij op dit moment meemaken?
    Beste Mohammed wees een realist.Daar is hoopzakelijk zand erg veel voorhanden, waar niets groeid. Dat beetje groen dat julie daar kan produceren moet uit zoutwater worden gewonnen.Nu gaat het nog maar wat gebeurd er als de olie op raakt?Julie hebben koeien uit Nederland geimporteerd uit onze koele Nederland. Bij julie kunnen ze alleen leven als ze met dure apparaten geairco'd worden anders sterven ze.Touristen? Julie stoppen ze in de bak als ze in bikini op strand gaan liggen.Denk je echt dat ze in stromen bij julie komen?Bovendien blanken zonder Airco, bij die temperaturen, is voor ze dodelijk.Met de globale verwarming gaan bij julie de temperaturen met sprongen omhoog; dus nog meer koeling door airco.Waarschijnlijk zo dat julie alle aardolie voor deze airco moeten gebruiken.
    En dan de breuklijn van de aard platte, die loopen precies daar waar Abu Dhabi , en Dubai staan.Herrinner je Bam met de beroemde eeuwen oude Citadel? in een klap tot ruin geschudt.
    De laatste aardbeving was in Bandar Abbas, ligt bijna tegen over in Iran.Wat gebeurd als de aardbeving in Abu Dhabi of Dubai , gaat gebeuren?Weg Palm eilandjes en anderen, inclusief alle gebouwen.Terug naar de zee.Ik ben het niet die ze weg blaast maar de aarde.Ik kan alleen maar waarschuwen.Wij Nederlanders zijn experten in Baggeren,water beheer enz, maar met aardbevingen, zijn wij geen experten.Bij ons gebeurd zo iets zo goed als nooit.

11. the_dirt

Ten eerste een docu van kwaliteit met fraaie beelden. maar ik mis wel, zoals anderen, ook info over de buitenlandse arbeiders.
    ik heb zelf 19 jaar in Dubai gewoond en heb dan ook mijn meningen over hoe die asiatische, vooral in de bouw werkende mannen in de samenleving van dubai passen. beter gezegd, hoe zij er niet in passen. En ze vormen 3 kwart van de bevolking!!!
    Ik zou graag een film willen zien die daar wat verder op ingaat..de mensen rechten worden vaak nog geschonden, daar zijn de gevangenissen van vooral Abu Dhabi mooie voorbeelden van. loop daar maar omheen met je schepje en je vind in het zand gegarandeerd lijken.
    Ik wil niet al te negatief overkomen maar de VAE kan in mijn ogen als voorbeeld werken voor nederlanders en de rest van de 'beschaafde' wereld. Die laat zien hoe een maatschappij er uitziet als het geen ander doel heeft buiten het verdienen van geld. Sociale verhoudingen zijn daar erg krom. En ze zijn er ook nog trots op dat David Beckham met zijn goede smaak verblufd is van wat daar gaande is...
    Ik zal niemand veroordelen als zie kiezen om in Dubai te gaan wonen, ik wens je alle success maar ik veroordeel je wel als zoals de rest met een blinde oog naar alles wat niet glimt daar je ding doet!!