Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:09.
- Tegenlicht-forum
- Reacties op uitzendingen
- De nieuwe ondernemer en de hyperconsument
- maatschappelijke invloed
Dit onderwerp heeft 2 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 10-12-2007 22:11.
maatschappelijke invloed
- Geplaatst op maandag 10 december 2007 21:52TommyRocksIk vind het jammer dat de maatschappelijke invloed van branding en het effect op het creeren van consumentenbehoeften naar mijn mening niet echt naar voren komt. Dat het gedrag van consumenten door producenten op doordachte wijze beinvloedt wordt (doctrine?). Bijvoorbeeld door het voor elkaar te krijgen om aan producten een sociale status te verbinden. Goed voorbeeld zijn (makkelijker te beinvloeden) kinderen, welke meegesleurd worden in gecreerde hypes zoals dat bijvoorbeeld met de flippo's gebeurde. Als kind val je snel buiten de boot als je je anders gedraagt en niet mee doet met de rest. Bijvoorbeeld als papa en mama de verkeerde chips kopen. Toen de gsm voor het eerst op de Amerikaanse markt kwam, een apparaat wat destijds slechts voor de rijken was weggelegd, kochten mensen nep-gsm antennes voor op de auto. Busladingen mensen kopen nep-merk kleding in Turkije, waarom? En mijn tante koopt een mac zonder enige overweging. Omdat het de snelste computers zijn. Ik heb het idee dat het daar niet om gaat; apple heeft de 'cool' status.TommyRocks wijzigde dit bericht op 10-12-2007 22:12 met 11%
- Geplaatst op maandag 10 december 2007 22:08BvdEm
Ik ben het daar zeker mee eens. De Apple heeft de 'cool' status en als je die hebt ben je dat ook. Maar oke, hypes zijn er om er met z'n allen achter aan te lopen. Mensen hebben nog steeds de keuze om dit niet te doen. D/it vereist misschien wel wat durf of lef, maar het kán wel. Bij kinderen en de flippo's is dit wat moeilijker, maar bij ouderen is hetzelfde natuurlijk ook aan de hand. Kijk maar naar het hyve gebeuren, msn, ipod, enzovoort. Doe je mee, dan hoor je erbij. Steeds minder lijkt het erop dat het erom gaat wie je zélf werkelijk bent. Ik moet zeggen dat de aflevering van vanavond mij wel een beetje de ogen geopend heeft. Vind het wel interessant in ieder geval.quote:
TommyRocks schreef op 10 december 2007 @ 21:52:
Ik vind het jammer dat de maatschappelijke invloed van branding en het effect op het creeren van consumentenbehoeften naar mijn mening niet echt naar voren komt. Dat het gedrag van consumenten door producenten op doordachte wijze beinvloedt wordt (doctrine?) door het voor elkaar te krijgen aan producten een sociale status te verbinden. Goed voorbeeld zijn (makkelijker te beinvloeden) kinderen, welke meegesleurd worden in gecreerde hypes zoals dat bijvoorbeeld met de flippo's gebeurde. Als kind val je snel buiten de boot als je je anders gedraagt en niet mee doet met de rest. Tijdens de evolutie van de gsm, een apparaat wat destijds slechts voor de rijken was weggelegd, kochten mensen nep-gsm antennes voor op de auto. Busladingen mensen kopen nep-merk kleding in Turkije, waarom? En mijn tante koopt een mac zonder enige overweging. Omdat het de snelste computers zijn. Ik heb het idee dat het daar niet om gaat; apple heeft de 'cool' status. - Geplaatst op maandag 10 december 2007 22:11XoesMensen willen graag bij een groep horen, vroeger was status net zo belangrijk als nu, maar werdt het op een andere manier uitgedragen. Arme mensen met arme ouders bleven arme mensen, je familie was je identiteit, sinds het kapitalisme en de verandering van de samenleving hierdoor zullen mensen zich anders moeten profileren. Iedereen wil nog steeds bij een hogere sociale klasse horen, men doet dit nu alleen niet meer door "omhoog te trouwen" maar door zich omhoog te kopen, met alle nieuwe vervelende bijkomstigheden van dien.
- Tegenlicht-forum
- Reacties op uitzendingen
- De nieuwe ondernemer en de hyperconsument
- maatschappelijke invloed
Dit onderwerp heeft 2 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 10-12-2007 22:11.