error 1 cannot open vpro html: `http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/forum/header`

Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:10.

Snel inloggen of registreer uzelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Tegenlicht-forum
  2. Reacties op uitzendingen
  3. Standpunt Teheran
  4. Eenzijdige berichtgeving

Dit onderwerp heeft 2 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 22-10-2007 22:47.

Eenzijdige berichtgeving

1. Bahar

Ik woonde mijn hele leven in Iran (sinds 1 jaar in Nederland nu) en ik herken de documentaire over Iran niet. Wat ik op bij tegenlicht heb gezien is alleen voor 2%-5% van 70 miljoen mensen van mijn vaderland. Wat krankzinnig! ٌWat een onzin! Als iemand in mijn vaderland onderzoek wil uitvoeren, moet hij/ zij eerst iemand zoals Thomas Erdbrink spreken. Op zijn website www.onzemaninteheran.com laat hij echt het tegenlicht zien. Bovendien , is hij een west-europese burger die in Iran woont en hij kan tweezijdige verhaal zien. Ik vind het jammer dat jullie iran niet goed hebben leren kennen.
    Het zou mooi zijn geweest wanneer de berichtgeving wat objectiever was geweest.....

2. mikestro

Mee eens. Natuurlijk hoeft niet elke documentaire over Iran een revisionistisch antwoord te geven op het gecreëerde vijandbeeld van anderen, maar het volledig achterwege laten van een 'ander Iraans geluid', geeft een over-gesimplificeerd beeld van een complexe en veelzijdige samenleving. Ik weet dat het tegenwoordig de mode is om te laten zien dat niet alle Iraniërs boze vlaggenverbranders zijn, en dat men daar vaak in door schiet. Naast de betrekkelijk kleine groep van op het westen georiënteerde, vaak jonge mensen, zijn er natuurlijk ook veel lieden te vinden die inderdaad heilig geloven in de verworvenheden van de revolutie en het zaligmakend karakter van geloof en martelaarschap. Wat ik echter miste is het geluid van het overgrote deel van gewone Iraniërs. De gewone mensen die trots op hun land zijn, er vaak traditionele waarden op na houden, met de mollah's hebben leren leven maar het vaak niet met hen eens zijn, en die bovenal gewoon proberen te leven zoals wij dat ook doen. Ik heb Iraniërs leren kennen als intens vriendelijke, gastvrije en plezierminnende mensen, die voor ons soms moeilijk te doorgronden zijn door ingewikkelde mores op het gebied van beleefdheid (tarof) en dergelijke, erg vaderlandslievend daarenboven, maar geenszins een volk dat op het punt staat collectief zelfmoord te plegen voor een revolutie die voor velen een desillusie is gebleken. Als het al de bedoeling is geweest om slechts de bereidheid en strijdlustigheid van een smaldeel van Iran op een mogelijke aanval te tonen, had dat wat prominenter aangekondigd mogen worden. Ik heb de gehele uitzending zitten wachten op een tegengeluid, tot de aflevering klaar was.

3. simon66

Zojuist via Uitzending Gemist de aflevering over Iran gezien. Wat een verschrikkelijk eenzijdig verhaal. Ik ben er zelf een paar keer geweest. De vpro moet zich schamen voor zo'n angstzaaiend stukje propaganda dat zo op de Iraanse tv kan zijn geweest. De werkelijkheid is bijvoorbeeld dat er maar een piepklein percentage van de bevolking zich hult in de zwarte gewaden die de vpro hier continu laat zien.

Een schitterend voorbeeld dat veel dichter bij de werkelijkhid die ik heb gezien is Llink op Reis, aflevering Iran. DIT is het beeld en geluid dat we hier in Nederland haast nooit te zien krijgen. Zij werken allemaal direct of indirect in dienst van de regering. In deze aflevering is ALLEEN propaganda van de regering overgenomen, zonder ook maar 1 verwijzing naar het leven en denken van gewone Iraniers zoals de hippe jongeren in Teheran.

Ik ben beter werk van jullie gewend.