error 1 cannot open vpro html: `http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/forum/header`

Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:01.

Snel inloggen of registreer uzelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Tegenlicht-forum
  2. Reacties op uitzendingen
  3. Terug naar Turkije
  4. oud verhaal nieuw jasje

Dit onderwerp heeft 9 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 03-10-2007 13:05. Dit onderwerp is gesloten!

oud verhaal nieuw jasje

1. john77

Ik ben een beetje skeptisch over de beweegredenen van de mensen in de docu.

Ondanks alle uitleg krijg ik het idee dat Nederland een mooi land is om geld te verdienen om dat dan in Turkije te besteden (ook "allochtonen" kunnen hier prima geld verdienen hoor). Vroeger kwamen gast arbeiders hier ook om geld te verdienen en om dat in Turkije te investeren. Nu gebeurt iets vergelijkbaars, er wordt alleen een beetje omheen gedraaid, een heel verhaal om bedacht om dat te rechtvaardigen..

Dat vind ik wel begrijpelijk hoor, er zijn ook genoeg "autochtone" Nederlanders die graag naar zonnige bestemmingen trekken met hun hier verdiende geld.

2. Tessa37

Hoeveel hoog opgeleide en goed geintegreerde Turken ons land verlaten, zoek dat eens precies uit? Nu is het giswerk en daar kun je geen uitzending op baseren.
    En waar gaan de meesten van hen heen, dat weten we al; niet naar Turkije. En hebben juist de Turken die hoog opgeleid zijn in Nederland niet extra veel aan Nederland en de Nederlanders te danken?

In Turkije is de laatste jaren de call-centre branche zeer actief in het werven van Turkse Nederlanders, maar deze zijn niet hoogopgeleid, maar spreken voldoende Nederlands om werkzaam te zijn in die taal. Ze nemen op verzoek van hun werkgever ook een Nederlandse naam aan omdat dat vertrouwen inboezemt.

Er is al jaren bekend dat goed opgeleide Nederlanders steeds vaker het land de rug toe keren om de gevaren van de steeds groter groeiende moslimpopulatie niet mee- te hoeven maken en of te betalen. Deze groep bestaat echt, die turkse groep is weer een prachtig in de markt gezette hoax.

De slechte toeleiding van allochtonen met een middelbaar of hoger afgerondde studie moet veeleer gevonden worden in: slechtere beheersing van het nederlands, en tevens weinig inpasbare attitudes, die voor ergenissen zorgen op de werkvloer.

3. lokman

i have a dreamm, en het zal geschieden.
    Nimmer en nooit zullen mensen met zulke opmerkingen begrijpen hoe het is om in de schoenen te staan van een nederlandse turk (zogenaamd allochtoon).
    ik hoop dat een nederlander als allochtoon in turkije zal leven en na 35 sollicitaties nog steeds word afgewezen vanwege zijn afkomst / geloof of naam.
    zo leven wij namelijk, hoewel wij / ik een universitaire/hbo opleiding achter de rug heb, moet ik .......... ach ja, het heeft toch geen nut om het hier te vertellen, nimmer zullen wij worden begrepen.

4. Tessa37

Als je zulke domme fouten ook in je sollicitatiebrief schrijft dan is het geen wonder dat je de baan niet krijgt.

5. Dennis_1

Kan het wat fatsoenlijker, Tessa? Bot, grof, lomp, ongnuanceerd, echt typisch Nederlands zou ik bijna zeggen.

6. john77

Ik ken genoeg voorbeelden van (ook niet westerse) allochtonen die in geen tijd een goede baan konden vinden. Daar heeft Tessa toch wel een punt, je (lokvogel) lijkt er vanuit te gaan dat je wordt afgewezen vanwege naam, afkomst of religie. Ik vind dat je dat standpunt ook wel mag nuanceren. Zouden er geen andere redenen voor kunnen zijn, denk je dat alle "autochtonen" overal direct worden aangenomen?

Het is ook niet erg terzake, in de docu ging het om mensen met een goede baan of een perspectief op een baan. Wat is dan de reden dat ze toch naar Turkije willen? Ik denk dat Tegenlicht, te veel, geprobeerd heeft om dit in een bepaalde (verkeerde) context te plaaten.
    Ik heb de indruk dat in het algemeen de Turkse gemeenschap in Nederland zobiso erg georienteerd was en is op Turkije.

7. anybody

Ten eerste dat een hoogopgeleide Turk terug naar Turkije wil is niet te vergelijken met een autochtoon die een zonnige bestemming in een ander land opzoekt en daar zijn geld uitgeeft.

De autochtoon die vertrekt heeft genoeg geld bij elkaar gespaard en heeft hier een huis etc. etc. In NL zou diegene zat mogelijkheden hebben en zonder enig financieel, sociaal en of ander soort probleem een leventje leiden.

Maar voor een hoogopgeleide Turk is het een ander verhaal. Een hoogopgeleide Turk moet ten eerste door alle vooroordelen heen prikken. Een Turk die studeert en niet schoonmaakwerk doet. Vinden Nederlanders raar. Of de hoogopgeleide Turk moet zodanig meedoen met de Nederlandse maatschappij (Vernederlandsen) dat het niet eens meer opvalt dat het een Ahmet is.

Nadat de opleiding is afgerond moet de Turk door nog meer vooroordelen heen bij de sollicitatie om zijn welverdiende, goedbetaalde baan te krijgen. Er bestaan zat voorbeelden waar het gebeurt dat de selectieprocedure bij een sollicitatie wel op afkomst gericht is.

Alle vooroordelen bij elkaar zijn eigenlijk al genoeg om met de pet ernaar te gooien. Sommigen doen het wel en anderen doen het niet.

Hierbij wil ik aangeven dat het bovenstaande niet geschreven is omdat ik me een slachtoffer voel of omdat ik begrip wil. Het is ieders mening voor zich, maar je kan je niet blind staren en zeggen dat hoogopgeleide Turken in NL dezelfde kans krijgen als autochtonen. Dat ze niet dezelfde kansen krijgen is gewoon een feit.

Als laatste ja ik ben blij met mijn goede opleiding, ik ben blij dat ik die kans heb gekregen en het ook gebruikt heb. Maar ik denk dat ik het ook verdiend heb om een kans te krijgen, omwille van de gastarbeiders (mijn opa, mijn vader) die hier hard hebben gewerkt om Nederland vooruit te krijgen. Misschien waren de doelen van NL en de gastarbeiders verschillend uiteindelijk hebben zowel Nederland als de gastarbeiders er iets aan verdiend. Nederland is erop vooruit gegaan omdat alle slechtbetaalde zware werkzaamheden verricht werden door de gastarbeiders. De gastarbeiders hebben het verdiend om hier een leven op te bouwen en zien dat hun kinderen en kleinkinderen betere werk krijgen door te studeren.

We staan quitte.

8. john77

Ik denk dat men in Nederland helemaal niet raar opkijkt van mensen met een hoge opleiding en een Turkse afkomst. Daar is men al decenia aan gewend, die mogelijkheden zijn er voor iedereen, men vind het in het algemeen niet vreemd dat daar gebruik van wordt gemaakt. Het is eerder een vooroordeel om dat te denken.

Men kijkt (schijnbaar) eerder op van het feit dat deze zelfde mensen nu Nederland willen verlaten, er wordt zelfs een hele reportage aan besteed.. Het opvallende is dat hiervoor allerlei redenen worden gegeven. Discussie over de Islaam etc..

Ik kijk er niet zo van op dat men naar andere bestemmingen trekt. Het is ergens wel begrijpelijk. Vooral als je daar veel ruimte hebt en in dat land relatief rijk bent.

Het lijkt me ook wel leuk, een huisje vlak bij de Middelandse zee.. en dan lekker klagen over Nederland: hoe druk het daar is, belastingen, files, wachtlijsten, huizenprijzen.. genoeg andere redenen lijkt me, je kan er vast wel een paar bedenken. Daar verschillen autochtone en allochtone Nederlanders helemaal niet zoveel in hoor. Het verschil is dat, als ik uitgeklaagt ben, ik uiteindelijk ook graag weer terug ga. Ondanks alles voel ik me nu eenmaal meer verbonden met Nederland.
    Ik zou iets meer moeite hebben met het na schoppen, zo te zeggen..

9. anybody

Dan ben ik waarschijnlijk een uitzondering waar wel raar tegenaan wordt gekeken.

Een Nederlander zal zijn eigen vaderland verlaten en het later missen en misschien terugkomen.
    Een hier opgegroeide Turk zal ook zijn eigen land (NL) verlaten en zal het zeker ook missen, maar er zijn toch andere redenen waarom diegene weg is gegaan en niet meer terug zou willen.

10. john77

Als je dat zo ervaart dan geloof ik je. Het hoeft niet te betekenen dat men daar in het algemeen werkelijk zo vreemd van opkijkt.

Ik denk dat er genoeg redenen zijn om naar het buitenland te gaan of om je geld ergens anders te investeren. Maar dat is toch niet iets nieuws, vooral dat laatste gebeurde toch al voordat de hele maatschappelijke discussie over integratie, de Islam, etc. op gang kwam. Nu wordt daar in de docu sterk de nadruk op gelegd, maar ik denk dat je dat voor een groot deel los daarvan kan zien.

De xpat is inmiddels een bekend verschijnsel. Mensen komen van overal als de arbeidsmarkt aantrekt. Ook genoeg Nederlanders werken over de grens, ook al is het tijdelijk. Andersom gebeurd het ook vaak genoeg dat men er een huisje ergens anders op na houdt. Daar hoeft men ook niet moeilijk over te doen.

De xpats van vroeger waren niet veel anders. Het is logisch dat men zich verblijft voelen met het land waar je vandaan komt, vooral als je hier komt om te werken, dan blijf je altijd wel georienteerd op het land waar je vandaan komt.
    Het is ook logisch dat op den duur een maatschappelijke discussie op gang komt over hen die blijven.