Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:02.
- Tegenlicht-forum
- Reacties op uitzendingen
- In strijd met het ideaal
- Zijn de soldaten uit aflevering 4 verraders?
Dit onderwerp heeft 5 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 27-06-2007 22:27.
Zijn de soldaten uit aflevering 4 verraders?
- Geplaatst op dinsdag 01 mei 2007 18:56willem30008Schicklgruber en Paardestaart waar zijn jullie? Hoe kan het dat jullie deze aflevering nog niet afgekeurd hebben? Meestal worden deze soldaten uitgemaakt voor verraders.
Wat de aflevering zegt lijkt me duidelijk. Laat een groep mensen een andere groep bezetten en het gaat mis. Mensen zijn tot beestachtige dingen in staat (zie ook de geschiedenis) en aangezien joden mensen zijn kan ik maar een conclusie trekken: Ook joden zijn tot beestachtige dingen in staat.
Wat is een van de situaties waarin zich gedragingen kunnen ontwikkelen die tegen elke universele waarden in druisen? Daar waar een bepaalde groep mensen de macht heeft over een andere groep bijvoorbeeld in de vorm van een bezetting. En deze situatie is precies wat zich afspeelt in de bezette gebieden.
In een draad naar aanleiding van aflevering 1 gaf Schiklgruber een reactie op een uitspraak van mij, Willem30008:
Willem30008:
Als je de beschrijvingen over sommige van de gruwelijkheden leest dan draait je maag er van om. Sommige van de soldaten gedragen zich als kampbeulen uit de tweedewereldoorlog
Schiklgruber:
Tja dat is een beetje het probleem met internet he, iedere jojo kan de grootst mogelijk troep publiceren en doet dat ook. Als je dus op zoek bent naar en wilt geloven in allerlei fantastische verhalen over Israëlische kampbeulen, dan zul je die ook vinden.
Ten eerste wil ik zeggen dat ik met de uitdrukking “zich gedragen als” niet letterlijk bedoel dat er Israëlische kampbeulen zijn. Voor zover ik weet zijn er inderdaad geen Israëlische kampbeulen. Ik bedoelde dat ze eenzelfde soort gedrag vertonen als kampbeulen uit de tweede wereldoorlog. Ik hoop dat je nu wel begrijpt wat ik bedoel met de term “zich gedragen als”.
Maar wat denk je Schiklgruber, dat ze iedere dag madeliefjes aan het uitdelen zijn aan de Palestijnen. Schiklgruber, whatever makes you happy. Je moet mij toch eens vertellen welke wiet jij rookt, want dat moet hele sterke shit zijn. Ik hoop dat je aflevering vier gezien hebt. Ex-soldaten die zelf toegeven dat er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen, moreel verwerpelijk zijn en vergelijkbaar zijn met dingen die in de tweede wereldoorlog gebeurde (natuurlijk gaat niet elke vergelijking op). Alleen een zeer naïeve persoonlijkheid en cynische rotschoft kan er heilig van overtuigd zijn dat er geen schendingen van mensenrechten zijn onder een bezetting zoals die in de Palestijnse gebieden. Je lijkt me niet naïef (in tegenstelling tot veel Duitsers) dus… Rest my case.
In een draad naar aanleiding van aflevering 1 zei Paardestaart:
In Israël wonen een heleboel beschaafde mensen die zèlf heel wel in staat zijn om hun gedrag te sturen. Daar hebben ze ons niet voor nodig.
Paardestaart ik ben het helemaal met je eens dat er beschaafde mensen wonen in Israël, maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Mensen hebben nou eenmaal meerdere kanten en juist daarom is het zo belangrijk dat anderen je af toe wijzen op je eigen fouten en gedragingen. Maar dan moeten buitenstaanders wel kritiek kunnen leveren op Israël en zoals we in de eerste aflevering van Tegenlicht hebben gezien, gaat dat niet altijd zonder consequenties. Sterker nog het lijkt erop dat een heleboel mensen op belangrijke functies in de tang zitten bij een of andere pro-Israëlische lobbygroep.
Dat er dingen gebeuren die op zijn zachts gezegd niet door de beugel kunnen lijkt me duidelijk. Ik vind dat heel erg, maar wat mij nog banger maakt is het feit dat een heleboel joden denken dat zij niet tot kwaad in staat zijn. Juist dan moet men erg waakzaam worden. Mensen die heilig overtuigd zijn van zichzelf en van hun gedragingen en dat nog wel terwijl zij de onderdrukkers zijn. Scary Shit. Gelukkig laat de vierde aflevering van Tegenlicht zien dat er joodse Israëli zijn die nog wel kritisch kunnen nadenken, maar mijn gevoel zegt mij dat het er maar weinig zijn. De meeste lopen blind achter hun leiders aan en hanteren het motto als er geschoten wordt dan uit je geen kritiek op het beleid van de staat. Of nog erger; ze denken dat ze recht hebben op dat stukje land omdat het in de heilige geschriften staat. Goh, wat een beschaafde mensen, die zelf inderdaad heel goed in staat zijn om hun gedrag te sturen. Again, whatever makes you happy. - Geplaatst op woensdag 02 mei 2007 09:30PassieWaar het om gaat, beste Willem, is inderdaad dat er dingen gebeuren die niet kunnen (overigens aan beide kanten). Ik ben ontzettend blij dat dit naar voren komt opdat er iets aan gedaan kan worden. Zoals Amos Oz zegt: The sewer only stinks when it is opened & cleaned, not when it's closed.
Maar de vergelijking met WOII is een jammere bijkomstigheid, die uit het debat moet blijven. Enerzijds omdat het echt geen vergelijking is, anderzijds omdat het geen disculperend argument mag worden (zie je wel, de Joden doen het zelf ook). Ik denk dat we het met de huidige oorlogen ook wel af kunnen. Laat de 2de WO niet gebruikt worden als metafoor maar als stil beeld van verschrikking opdat het een les kan zijn voor iedereen die genocide op het oog heeft.
Het eerste wat er moet komen is accountability. Ik heb liever 1000 stinkende riolen, dan 1 grote dichte in de arabische/perzische landen in de omgeving. - Geplaatst op donderdag 03 mei 2007 19:53McCainIsrael zit niet in de bezette gebieden voor de lol. Ze zitten daar nadat Arabische landen samen in een coalitie Israel op een laffe manier (op de heiligste dag van de Joden) hebben aangevallen. Na 2000 jaar vervolging zijn de Joden nog steeds de gebeten hond. En ik kan het ze niet kwalijk nemen;Joden verwachtten het niet meer van mensen.
- Geplaatst op maandag 14 mei 2007 13:38luckybee
Schicklgruber ???? Heet Hitler niet zo, voor dat hij de naam Hitler gekregen heeft?quote:
willem30008 schreef op 01 mei 2007 @ 18:56:
Schicklgruber en Paardestaart waar zijn jullie? Hoe kan het dat jullie deze aflevering nog niet afgekeurd hebben? Meestal worden deze soldaten uitgemaakt voor verraders..

- Geplaatst op woensdag 16 mei 2007 18:20willem30008Tja, ik zou die naam ook niet kiezen als gebruikersnaam, maar goed. Nederland is een vrij land. Overigens is het een persoon die nogal erg agressief is en elk puntje van kritiek op Israel als een waakhond aanvalt.
Schicklgruber die Israel verdedigt als een waakhond. Het moet niet veel gekker worden. - Geplaatst op woensdag 27 juni 2007 22:27Remco EijkingHelaas kon ik de uitzendingen over Israel en het Nabije Oosten nu pas zien, dankzij het VPRO-Internet-archief.
Nog goed kan ik mij herinneren aan de stickers op de autoruiten in Nederland:
"Wij staan achter Israel".
Ik leef sinds 28 jaar in Duitsland en heb kunnen vervolgen, hoe de wereld langzaam maar zeker veranderde. Als uitkomst van de Tweede Wereldoorlog ontstonden er 2 nieuwe staten op de wereldkaart. Een ervan is intussen een zachte dood gestorven door zich als oorspronkelijk gebied aan haar buurland te voegen.
Het andere land beleeft sinds "9/11" een verandering in de wereldopinie over haar bestaan.
Vóór "9/11" was Israel in de waarneming van de westerse wereld een soort David tegen de arabische en/of islamitische Goliath.
Intussen is het beeld verschoven: Nog word de israelische politiek als (mede-)oorzaak voor het Grote Conflict Met De Islam gezien.
De tendenz is echter: Het bestaan van Israel zelf is de oorzaak voor dit conflict.
In de uitzending over de Israel-Lobby word gesuggereerd, dat er een verband bestaat tussen de macht van deze lobby en de amerikaanse buitenlandse politiek. Dit zal stellig zo zijn.
Als Nederland door alle buurlanden naar het leven zou worden gestaan, zou er een machtige lobby in de VS bestaan, met waarschijnlijn jaarlijkse bijeenkomsten met vurige volksmenners op klompen, die de eeuwige band tussen de vrijheidslievende amerikanen en de hollanders bezweren.
Omdat wij in de ban van Osama Bin Laden zijn, moeten wij nog lang niet verwachten, dat Israel zijn bestaansrecht opgeeft.
De EU heeft jarenlang gigantische geldbedragen aan de palestijnse administratie overgemaakt. Hierdoor is Al Fatah tot een corrupte bende geworden, zonder noemenswaardige vooruitgang in de palestijnse samenleving te bewerkstelligen.
Wat een zegen, dat Israel tenminste nog vrienden in de VS heeft.
- Tegenlicht-forum
- Reacties op uitzendingen
- In strijd met het ideaal
- Zijn de soldaten uit aflevering 4 verraders?
Dit onderwerp heeft 5 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 27-06-2007 22:27.