error 1 cannot open vpro html: `http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/forum/header`

Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:18.

Snel inloggen of registreer uzelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Tegenlicht-forum
  2. Reacties op uitzendingen
  3. China Blue
  4. china blue

Dit onderwerp heeft 6 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 25-05-2007 09:16.

china blue

1. Doris Vos

Beste mensen!
    Komplimenten over deze reportage! Ik hoop dat jullie op dit onderwerp terugkomen,
    want de ommekeer voor deze wantoestanden ligt voor een groot deel in bewustwording van de consument.
    Ik heb het gezien bij bont. Nu is het absoluut "not done"om echt bont te dragen - laat dat voor de jeans ook zo worden! - alleen nog verantwoorde jeans!
    Ik hoop dat jullie daar je steentje aan bij kunnen dragen - door bijvoorbeeld meer achtgrondinformatie te geven welke
    merken bewust inkopen.

Ga zo door en hartelijk dank voor jullie inzet.

2. fillefee

Sorry maar de reportage geeft te weinig "context" mee voor reeds "gedesinformeerde" kijkers vooral als het om vijandige "concurrentie" gaat voor westerse "markt-ideologiën". Jeans met bont vergelijken is als eten met kaviaar! een kwestie van "klasse"keuze die men maakt. China is een derde wereldland met 1,3miljard inwoners waarvan elk jaar er miljoenen UIT de armoede geraken(volgens de intern.org. UNO,UNICEF,WHO etc..)dankzij een economische ontwikkeling(waarvan wij,consumenten maar vooral kapitalistische investeerders mee de profijten inhalen)waar véél "vrije-markt"derde wereldlanden erg jaloers op zijn,die ondanks hun "vrijehandelszones" NIET hun werknemers énige materiele zekerheid geven,wel integendeel!

3. papilou

Hoi, hier komt een Belgische reactie op China Blue. Gefeliciteerd, het programma gaf een juiste weergave van de realiteit. Ik mag dit rustig zo stellen, omdat ik zelf regelmatig naar China reis en ook in de kledingsector actief ben. Ik kan me voorstellen, dat een groot aantal kijkers geschokt zal geweest zijn bij het zien van de reportage. Ons bedrijf zou niet met dergelijke firma's in zee gaan. Vooraleer wij met een nieuw atelier starten, gaan we dat grondig "screenen". ( controle op kinderarbeid , tot zelfs de toestand in de toiletten gaan wij bekijken) Dit wil niet zeggen, dat er in onze fabrieken geen wantoestanden heersen; maar toch proberen wij zo selectief mogelijk te zijn. Wegens de zware concurrentie zijn wij verplicht om in dergelijke landen te produceren, het is een noodzakelijk kwaad, maar daarom hoeven we echt niet met "slavendrijvers" samen te werken.

Wat ik echter ook moet vermelden: in Bangladesh is de toestand nog veel erger dan in China.
    Daar heb ik pas mensonterende dingen gezien; ....en dan nog die vreselijke armoede. Ik ben zeer tevreden dat wij niet meer in dat land hoeven te produceren.

4. fillefee

Graag vernam ik of het mogelijk zou zijn om een kijkje te nemen in uw fabriek? Ik ga namelijk eind Juli voor een maand naar China om met mijn eigen observatie-vermogens de immense economische ontwikkeling te gaan ondervinden.(maar wolkenkrabbers zijn maar één zijde van de ontwikkelin) dus indien U mij de gelegenheid zou kunnen/willen geven om "inside" arbeidsomstandigheden te laten zien, zou ik dat ten zeerste apprecieren!(misschien kunnen we ook inhoudelijk info uitwisselen omtrent "de verschillen"qua buitenlandse en staatsinvesteerders? Dank bijvoorbaat, Joris (toevallig ook Belgisch!)

quote:

papilou schreef op 17 mei 2007 @ 11:02:
    Hoi, hier komt een Belgische reactie op China Blue. Gefeliciteerd, het programma gaf een juiste weergave van de realiteit. Ik mag dit rustig zo stellen, omdat ik zelf regelmatig naar China reis en ook in de kledingsector actief ben. Ik kan me voorstellen, dat een groot aantal kijkers geschokt zal geweest zijn bij het zien van de reportage. Ons bedrijf zou niet met dergelijke firma's in zee gaan. Vooraleer wij met een nieuw atelier starten, gaan we dat grondig "screenen". ( controle op kinderarbeid , tot zelfs de toestand in de toiletten gaan wij bekijken) Dit wil niet zeggen, dat er in onze fabrieken geen wantoestanden heersen; maar toch proberen wij zo selectief mogelijk te zijn. Wegens de zware concurrentie zijn wij verplicht om in dergelijke landen te produceren, het is een noodzakelijk kwaad, maar daarom hoeven we echt niet met "slavendrijvers" samen te werken.

Wat ik echter ook moet vermelden: in Bangladesh is de toestand nog veel erger dan in China.
    Daar heb ik pas mensonterende dingen gezien; ....en dan nog die vreselijke armoede. Ik ben zeer tevreden dat wij niet meer in dat land hoeven te produceren.

5. fair2kids

hoi, hier een reactie van iemand die net een webwinkel is begonnen in fair trade kinderkleding. Als ik niet al overtuigd was van de noodzaak voor fair trade kleding dan zou ik het nu zijn.
    Nu hopen dat meer mensen dat zijn en dat ik, als mijn winkel loopt ,zelf kleding kan laten maken in china ipv het in te kopen via duitsland. Graag zou ik eens gaan kijken in China, wie helpt mij aan goede (fair trade) adressen.

6. ECS

1

ECS wijzigde dit bericht op 25-05-2007 09:24 met 102%

7. ECS

Prima documentaire, ik vertoef regelmatig in China en de documentaire benaderd de werkelijkheid heel goed.
    Gelet de cultuur van de Chinezen heb ik toch met enige verbazing gezien dat ook de directeur zijn medewerking heeft verleend. Dit mag opmerkelijk worden genoemd.

Ik zou deze documentaire wel graag op band of CD willen hebben, heb echter geen idee hoe ik er aan zou kunnen komen.

Eric[