error 1 cannot open vpro html: `http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/forum/header`

Welkom. Uw laatste bezoek was zaterdag 31 juli 2010 01:11.

Snel inloggen of registreer uzelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Tegenlicht-forum
  2. Reacties op uitzendingen
  3. Vrienden van God
  4. Hartkloppingen

Dit onderwerp heeft 2 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 31-01-2007 14:54.

Hartkloppingen

1. Amani

Zojuist de aflevering vrienden vanGod bekeken: daar krijg ik nou hartkloppingen van! Ik kan hier bijna niet naar kijken, zo eng vind ik dit! Dit soort agressief fundamentalisme is hetzelfde als het extreme moslim fundamentalisme! Ik beschouw mijzelf als christen, maar herken niets christelijks hierin. Ik zou dit eerder typeren als fascisme verheven tot religie, waarbij Christus en het christendom gebruikt (misbruikt) worden als 'lokkertje.' Geef jezelf over aan Jezus en de bijbel, en alles zel goedkomen!
    Ik denk dat we deze beweging zeer serieus moeten nemen; als we dat niet doen, begaan we een grote fout, die ons, wat betreft onze vrijheid, nog duur te staan kan komen. Dit is niet een of ander obscuur landje aan het eind van de wereld, maar een machtig land, dat nog steeds de leiders van Europa kan vertellen wat ze wel en niet mogen.
    Beste mensen Wakker worden!!!!!!!

2. Helen R.

Groot gelijk Amani.

Van mij mag iedereen geloven wat hij wil, zolang ze mij er niet mee lastigvallen. Alleen kan geloof nooit vergeleken worden met wetenschap. Het woord zegt het al: Geloof. Zodra er iemand terugkomt uit de hemel, zal ik mijn scepsis laten varen.

Dit heeft niets met geloof te maken, maar is volgens mij indoctrinatie en massahysterie. Waar dit soort massahysterie toe kan leiden, hebben we zo'n 70 jaar geleden gezien met ene heer A. Hitler! Alleen was men toen afhankelijk van alleen radio en kon men zeggen: Wir haben es nicht gewusst. Nu met t.v. en internet kan iedereen behoorlijk geïnformeerd zijn.

Overigens is het niet verwonderlijk dat dit "geloof" in de U.S.A. zo sterk is en dat mensen als Bush tot president gekozen worden. De nieuwsvoorziening is daar wel zo allerbelabberdst en eenzijdig. De meeste grote bedrijven (b.v. General Electrics) hebben een hele grote vinger in de pap van t.v. companies. Een paar jaar geleden heeft het (kritische) blad The Nation een groot artikel aan deze belangenverstrengeling gewijd. Wij komen regelmatig in Noord-Amerika en weten uit ervaring dat het gros van de Amerikanen zijn nieuws krijgt van b.v. Fox.

Wij mogen onze handjes dichtknijpen met ons omroepbestel!

3. Conquest

Zoals het in de documentaire werd geschetst lijkt er domweg een 'product' te worden verkocht : "God". Volgens mij heeft dit niets meer te maken met een geloof in een hogere macht, maar met keiharde commercie verstrengeld in een drang naar (meer) politieke macht bij diehard-conservatieven (voornamelijk Republikeinen). Simpele, harde oneliners (zoals die van Haggert) winnen het vandaag de dag eenvoudig van een oprechte argumentatie. Gelukkig leven wij in Europa.

Maar ...laten we niet vergeten dat dit slechts een documentaire is die één deel van het verhaal laat zien. Het is lastig om te bepalen in welke verhouding deze docu moet worden geplaatst...